elektronisk sperre

elektronisk sperre

Innlegg MountainPath » 27/12/2010, 17:29

Noen som vet hvordan denne funker? Den har hjulpet meg em gang tidligere, men husker ikke on jeg gjorde noe annerledes enn ellers. Har prøvd å søke på google, men alle steder står det kun at den må læres å bruke. Så, er det noen som har lært seg dette, å synes det fungerer tilfredsstillende?
2006 Nissan Navara d22 Fjallasport 35"
MountainPath

Nissan4x4 fan

Re: elektronisk sperre

Innlegg John Kr » 27/12/2010, 17:49

Slik jeg har oppfattet det så må du kjøre i lavgir for å få den til å fungere og da må du samtidig aktivisere bryteren. Det den gjør er å sperre differensialen slik at begge julene bak drives samtidig. Trur ikke det er diff sperre på framhjulene.
John Kr

Offroader

Innlegg MountainPath » 27/12/2010, 18:49

Joda, lavgir er greit. Men hvilken bryter mener du? Så vidt jeg har skjønt, skal den automatisk bremse de hjulene som spinner, og sende kraft til de hjulene med best grep. Altså ingen sperre i og for seg. Tenkte mer på om den virka I et spes turtallsområde e.l
2006 Nissan Navara d22 Fjallasport 35"
MountainPath

Nissan4x4 fan

Innlegg John Kr » 28/12/2010, 00:05

Hei, jeg svarte dessverre uten å se at jeg var inn på Pathfinder forumet og ikke Navara forumet, beklager det...

Som du da sikkert forstår så svarte jeg med erfaring fra Navara. Det kan da hende at Pathfinder og Navara har helt forskjellig sperremekanisme uten at jeg kjenner til det. På Pathfiner kan det være at sperra er bremsestyrt, mens hos Navara trudde jeg med sikkerhet at den er mekanisk lås i selve differensialen, som igjen gjør at begge bakhjulene gikk rundt med nøyaktig samme hastighet.

Hva elektronisk differensialsperre er kjenner jeg da dessverre ikke til.
John Kr

Offroader

Innlegg VallyXtrim » 29/12/2010, 00:31

På Parfinder bremses det hjulet som går raskest rundt, da overføres kraften til det andre hjulet. Dette er og kan IKKE kalles en sperre! Som skrevet tidligere har Navara sperre og den er elektronisk fordi den kobles inn ved hjelp av et strømsignal og låser da differensialen bak slik at begge hjulene går rundt med samme hastighet. På Patfinder er det vel egentlig det man kaller traction controll på noen andre biler. For at dette skal fungere bør man egentlig ha litt fart og noe mer gasspådrag en man trenger med sperre.
Link til en som forklarer dette godt:
http://www.youtube.com/watch?v=C2wkW05P ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=YNFacsKn ... re=related
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader

Returner til Pathfinder

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester