Hei!
Tommen her.
Kommer ifra Lakselv i Finnmark.
Kjører til daglig en 1998 Patrol Y61. Denne herligheta ble kjøpt inn like før jul 2011.
Må si at dette er den mest fornuftige bilen jeg noensinne har eid. God plass til bagasje og barn, grei kjørekomfort, kommer frem overalt, trenger ikke være redd for riper/bulker, kan trekke en hel verden.
Eneste minuset er vel at den er ikke akkurat noe råskinn når du tramper gassen i bånn.
Bilen jeg kjøpte så egentlig bra ut.
Men.... Som med alle andre biler man har hatt, så måtte man jo selvsagt sette sitt eget preg på bilen.
Så dermed startet ting og balle på seg.
Men aller først ble det tatt en stor service på bilen, siden serviceheftet var ganske mangelfullt de siste 1,5-2 årene.
- Ny Mobil 1 olje på motoren, med filter
- Nytt åpent luftfilter
- Ny Olje på akslene, girkasse, og fordelingskasse
- Ny kjølevæske
- Ny bremsevæske
- Nytt register og strammehjul
- Smurt opp bilen, ledd, hengsler etc.
- Montert kupévifte
- Montert 4x Bosch big knick med xenonkit. Vi har jo mørketid her oppe, så det må litt lys til.
Når disse tingene var gjort. Ble det så bestilt opp litt ymse deler.
- 2" OME hevesett
- Ny OME styredemper
- 35"x12,5"-15" hjul
- Skjermutbyggere
- Tonet rutene rundt om
Har i tillegg kjøpt litt ekstrautstyr for diverse turkjøring.
- Thule takgrind
- 8t. slepestrikk
- liten kompressor
- Thule step-up rampe til hjul
Først fikk jeg på hevesettet, hjulene og styredemperen. Så ble det tatt 4-hjuls kontroll.
Så for ca. 1 uke siden startet monteringen av skjermutbyggerne.
Orginal utbygger bak, og den nye fremme.
Måtte jo også lage nye innerskjermer. Får se om disse holder i lengden. hvis ikke, får man lage de av noe annet.
Så sånn ble forholdene etter at byggerne kom på.
Det var endel jobb med å montere byggerne. Finishen var ok på byggerne, så man slapp, sparkling og pussing på de.
brukte en kveld på lakkeringen av byggerne.
Så når det var gjort begynte monteringsjobben.
Var litt rust i skjermene forran. De var faktisk full av finsand. Så det var ikke rart det var rust der.
Heldigvis så var det ikke mer rust når man var ferdig med friseringen.
Bak måtte man sveise inne et lite stykke på begge skjermene, men det var ikke store greien. Så jeg føler at jeg har vært litt heldig der.
Satt lenge og funderte på hva som kunne duge som innerskjermer... Gikk en tur inn i butikken. Der så jeg en stor rull med bagasjeromsmatte i gummi.
Så da fant jeg ut at det skadet ikke å prøve. Holder det, så er det jo topp.
Så det neste som står på "to do" lista er:
- Tig-sveise meg en utstyrskasse til og ha bak istedetfor reservehjulet. har fått meg en 1x2m 3mm. alu.plate til det.
- Sveise en liten diskret kufanger fremme, for skogskjøring.
- Montere ny spiller med Navi. Pioneer Avic-x1 BT fra forrige bilen min
- Lage meg onboard air, istedetfor den lille 12v. saken som er i bilen nå. tar jo 10 evigheter og fylle ett dekk... Men mest for kriseløsninger.
- Større hjul, helst 38"
- Vinsj
- Nedgiring til akselene
- Sperre fremme
Så da får man se hva pengeboken sier i fremtiden... Det som er gjort til nå har ikke vært gratis. :/
Tommen