Lenge siden det har skjedd oppdateringer her nå. Har ikke skjedd det helt store med bilen i det siste.
Har brukt endel tid på å tenke ut en løsning på kompressor, og nå er jeg endelig i mål.
Det var ikke så greit å få plass til kompressor foran i motorrommet, og inni vil jeg ha den plassen jeg kan. Så da ble løsningen å montere det så beskyttet som mulig under bilen.
Fikk knekt til en solid aluplate og laget til et par vinkeljernbiter for å feste det i bilen. Brukte de nedre festene til hengerfestet, så slapp jeg å bore i ramma.
Lufttanken er en 15liters tank fra lastebil jeg fikk tak i. luftslangen fremover er av samme type som brukes til luftbremser på lastebiler. Er det godt nok der, burde det holde på min bil også.
Kompressorene er 2 stk. Viair 400C. Vurderte lenge frem og tilbake hva jeg skulle bruke. Enten en litt større sak med 100% duty cycle, eller 2 litt mindre med 33% Duty Cycle. De 2 små leverer vesentlig mere luft enn de større, men kan ikke gå hele tiden. Men siden jeg skal bruke dette til å fylle luft på bilen i korte perioder, valgte jeg å gå for hurtighet. Vi får se hvor lurt det var...
Testet litt i dag.
Tok ut ventilnåla fra et 35x12,5 (På 17" felg)
Startet med full 15L tank. 0 til 23 psi på 40 sekunder. Slett ikke verst.
Vil selvfølgelig gå mye tregere etterhvert som tanken mister trykk, men er uansett fornøyd med denne tiden.
Burde gjøre det lettere å få på plass dekk som er kjørt av.
(Selv om det er stas med startgass/lightergass
)
Noen bilder fra prosessen.