Noen spørsmål til Pathfinder experter

Noen spørsmål til Pathfinder experter

Innlegg kjeb » 18/10/2012, 20:19

Jeg har kjørt noen hundre tusen i SuperRoof og 99-Patrol, og i sommer kjøpte jeg en 07 Pathfinder som hadde gått snaut 50k. Fra super roofen har det jo vært en voldsom utvikling ikke minst med tanke på alt det stashet med sensorer og dubiditter som jeg nå har, og jeg nyter hver km!( jeg tør ikke tenke på hva det vil koste når disse sensorerne og automatikken begynner å skrante ). Jeg har noen spørsmål jeg håper erfarne Pathfinder sjåfører kan svare på:
1 Jeg får av og til noen vibrasjoner - tilsynelatende fra automatkassa på lavt turtall - bør jeg bli nervøs?
2 Skal det være "bakgrunnslys" i rattet slik at man kan betjene cruisekontroll, volum og telefon også i mørket?
3 Det midterste setet bak -skal ryggen kunne reguleres fortrinnsvis bakover?
4 Hvordan i helv.... kan man programmere telefonboka i radioen ( jeg har ikke ryggekamera eller GPS - jeg har den utgaven med 6 CD-shifter )
5 I forhold til 99-Patrolen virker doningen litt mer "krengete" - akkurat som om den har litt høyt tyngdepunkt. Er det sånn- eller har jeg dårlige dempere?
6 Dekselet til dørhåndtaket på førersida har løsna - noen som har erfart det samme?
7 Jeg har sånn Key less tull ( hva er egt. vitsen?) , men av og til ( 1 til 2 ganger i uka kanskje ) funker ingenting annet enn å brette ut nøkkelen for så å låse opp the hard way ( da går jo selvfølgelig alarmen) - noen som har forslag til løsning?
8 Jeg tenkte jo at med xenon-lys skulle alt bli bedre i mørket, og det burde ikke være behov for 1000-metere. Jeg er litt skuffa - er det bare fordi jeg har passert 50 og dermed har fått dårligere mørkesyn?
9 Jeg lurer på om jeg har en vannlekkasje på høyre side foran - gulvmatta har vært for våt et par ganger - er dette et kjent problem?

Det ble jo hele 9 spørsmål - og jeg vil være svært takknemlig for svar!
kjeb

Nissan4x4 fan

Re: Noen spørsmål til Pathfinder experter

Innlegg Terrano II » 18/10/2012, 22:22

Hei
1. Jeg hadde også dette på min tidligere R51, men verkstedet fant ingen feil. Det kunne forklares med at; rett før girkassen ville gire ned fra overdrive, var dreiemomentet i motoren så kraftig at dette førte til vibrasjoner. Dem prøvde å tilsette et stoff i giroljen som skulle øke friksjonen på oljen, men uten hell..
Er det slik om du gir litt mere gass, girer bilen ned??
8. Tror ikke du har xenon på fjernlysene, sjekk dette.

PG
Nissan Navara 35" AT 2007
BMW 320 touring, 2007
Nissan Terrano II 33" 2001 Fjallasport, Solgt
Nissan Pathfinder 2007, Solgt
Terrano II

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Powel » 18/10/2012, 22:30

9: kan detter vært tatt drenering en plass?
Har ikke greie på path.. men veit det er ett problem på A4/Passat.. der tettes dreningen av løv og drit.. og da renner det inn i bilen..
Kristoffer
D22- 00 mod- 2" Ironman- 33/12.5-15 Bf Mud - Arb vinsjefanger - Safari snorkel. Veltebøyle - *Solgt*

4Runner- 93 mod- 2"OME- 35/12.5-15 Cooper Stt- Safari snorkel- Tmax vinsj. *Solgt*

Kort Patrol 85 mod- 0" hevesett - 37/14-15 Irok Superswamper- Warn vinsj
Powel

Grøftas Konge

Innlegg kjeb » 19/10/2012, 08:10

1. Det er akkurat som du sier, og ved å gi litt gass gires det og alt er ok. Da har jeg fått forklaring, og jeg slapper av!
8. Jeg har faktisk xenon på fjernlysene også etter det jeg forstår. Nå har jeg jo surfa litt rundt på dette forumet etter at jeg registrerte meg i går, og jeg ser jo at dårlige/svake lys er kommentert tidligere ( det var jo også vibrasjonene - nyttig forum !). Jeg fikk justert lyktene litt opp og det hjalp noe, men det spørs om ikke det må bli et par extra lyskilder i bøylen.

Uansett - takk for respons!
kjeb

Nissan4x4 fan

Innlegg kjeb » 19/10/2012, 08:12

9. Jeg fikk blåst opp noen kanaler - det ser faktisk ut som om det var det hele - jubel!
kjeb

Nissan4x4 fan

Innlegg Powel » 19/10/2012, 12:19

Flott. Alltid bra når det er ett så
billig problem!
Kristoffer
D22- 00 mod- 2" Ironman- 33/12.5-15 Bf Mud - Arb vinsjefanger - Safari snorkel. Veltebøyle - *Solgt*

4Runner- 93 mod- 2"OME- 35/12.5-15 Cooper Stt- Safari snorkel- Tmax vinsj. *Solgt*

Kort Patrol 85 mod- 0" hevesett - 37/14-15 Irok Superswamper- Warn vinsj
Powel

Grøftas Konge

Innlegg Froddi » 20/10/2012, 07:47

2. eg har ikkje bakrunnslys i mitt ratt. Nå har ikkje eg handsfree men kan ikkje huske ha sett lys på dei så har dette heller.

Det du nevner med vibrasjoner i bilen har eg og. Er og fersk på forumet og nylig kjøpt en 07 pathfinder. Kjenne eg ble litt roligere når eg leste svaret du hadde fått på ditt innlegg. Har stilt spm her inne før, men ikkje fått noe godt svar. Så for meg det kunne bli dyrt.

Håper du er fornøyd med bilen
Froddi

Nissan4x4 fan

Innlegg kjeb » 21/10/2012, 21:04

Jeg er strålende fornøyd - tross mine 9 spørsmål - og selv om jeg antakelig ikke har bakgrunnslys i rattet. Det er klart det finnes ankepunkt ved denne bilen som ved alle andre biler, men bilkjøp er vel snart det eneste man kan gjøre med hjertet - med hjernen mer eller mindre frikoblet - det mener i hvert fall jeg. Så jeg duver videre med ett fett glis.
kjeb

Nissan4x4 fan

Innlegg Pathman » 05/11/2012, 18:47

1. Vibrasjonen er der hos de fleste jeg har snakket med som kjører Pathfinder. (Den beste måten å få den bort på er å ha med seg en mekaniker og prøve å få det til å vibrere da). Har aldri fått en god forklaring, men dreiemomentsvaret var troverdig.
2. Ikkeno bakgrunnslys i rattet
3. Det kan jeg svare på når jeg en gang om forhåpentligvis ikke for lenge setter inn setene og bytter skilt
7. Bytt batterier i fjernkontrollen. Selv om du trykker på knappen på døre må det være strøm på fjernkontrollen.
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Nissefar » 06/11/2012, 13:19

Hei,

5. Det virker merkelig for meg da jeg føler akkurat det motsatte. Er en veldig aktiv friluftsmann og kjører derfor på mange dårlige og svingete veger i løpet av en sesong. Mitt inntrykk er at bilen ligger støtt som et fjell på vegen med lavt tyngdepunkt. Kjørte ned en "korketrekker" av en veg i sommer med en kompis liggende bak i sin lille golf. Selv med masse krappe svinger og smal veg hold jeg bra fart og kompisen ble veldig overrasket over hvor godt Pathfinderen lå på vegen. Sjekk demperne dine hvis du synes det krenger.
6. Det lille dekselet over nøkkelhullet kommer i to typer. Et med hull til nøkkel og et uten. Det som er uten hull må tas av hvis du skal bruke nøkkel, men har du det med hull så skal det aldri tas av. Hvis det derimot faller av anbefaler jeg deg å legge en liten stripe super lim på slik at den sitter fast permanent. Kompis av meg gjorde det for to år siden og den sitter dønn fast fortsatt selv etter mye bruk og bilvask.
Nissefar

Nissan4x4 fan

Innlegg kjeb » 07/11/2012, 14:31

Da er jo så og si alle spørsmål besvart eller kommentert - takk! I forhold til pkt 5 har jeg vanskelig for å forstå at demperne er kjørt - bilen har jo kun gått 50k! Min opplevelse skyldes nok lang ( og god ) erfaring fra Patrol-99. Selv med chip er jo dette ganske treige greier, og den flyter liksom mer av gårde. Pathfinderen virker mye kjappere - også i forhold til styring - og når jeg av og til kaster et blikk på speedometeret registrerer jeg jo at kjører mye fortere nå enn jeg gjorde før - og da er det kanskje ikke så rart at det føles som om at skuta krenger mer. Etter hvert som jeg har lært doningen mer å kjenne syns jeg ikke dette er noe "problem" lenger. Til mandag blir det extra-lys på bøylen og superlim på dekselet til dørhåndtaket. En ting til slutt - jeg skjønner at dette er tørste greier, jeg sliter med å komme under 1,2 l/mil når det er litt småkjøring inkludert - er det bare sånn det er?
kjeb

Nissan4x4 fan

Innlegg Nissefar » 07/11/2012, 15:15

Hehe.. ja Pathfinderen flytter seg relativ kjapt til stor bil å være (spesielt med tuning kit) og den 'duver' bortover dårlige landeveger. Det er noe jeg synes er deilig da jeg kan holde grei snittfart med fortsatt digg kjøreopplevelse. Husk også at den er rimelig understyrt, men det er du sikkert vant til.
Når det gjelder drivstoff så har det vært oppe til diskusjon her flere ganger. Det er flere faktorer som spiller inn slik som partikkelfilter, manuell eller automat gir og om man har installert tuning kit osv.. Personlig lærte jeg å bruke tiptronic automaten i min bil aktivt av en som hadde lang erfaring og har også blitt vant til bilen slik at jeg vet hva som er bra turtall og hvordan den kjører best i ulike miljø. Når jeg girer en del manuelt og ligger i overdrive så mye som mulig, bruker jeg 'bare' 0,83 til 0,90 på mila med blandet kjøring og landeveg (bykjøring og korte turer er døden for forbruket uansett). Med tuning kit har jeg kommet ned på 0,73 på mila, men da kjørte jeg som en prest :prey:
Nissefar

Nissan4x4 fan

Innlegg kr ingebrigtsen » 08/11/2012, 22:12

Blindet egr ventilen på min navara og da gikk forbruket ned ca 1 dl på mila.. Hvilket tuning kit bruker dere?
kr ingebrigtsen

Skogens konge

Innlegg Nissefar » 09/11/2012, 08:45

Hei,

Bruker dette kit'et og er veldig fornøyd:http://www.biltuning.no/tuning-styling/ ... ng-styling
Nissefar

Nissan4x4 fan

Innlegg kjeb » 09/11/2012, 08:47

Jeg har ikke noe kit på min Pathfinder. 170 hk holder for meg selv med automat. Det er klart det hadde vært moro og prøvd en V6 for å sammenligne, men man har ikke en slik bli for å kjøre fort mener nå jeg. På Patrol-99 derimot var det helt nødvendig med chip, std. utgaven i Norge med 2,8l er jo sinnsykt undermotorisert. Jeg husker jeg ble lovet at forbruket skulle ned med chip på Patrolen - det merket jeg lite til, men jeg fikk litt mer reaksjon når jeg gulva gasspedalen. Jeg får gjøre som Nissefar sier, gire litt semi-manuelt av og til, og ellers bytte displaymodus slik at ikke forbuket vises.
kjeb

Nissan4x4 fan

Neste

Returner til Pathfinder

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester