Forberedelser i Sørafrika
Vi har vært litt sløve på oppdateringsfronten igjen, men ingen grunn til angst! Sørafrika er et glimrende sted for å handle seg opp forsyninger, samt å forberede seg på 30 – 40 000 kilometer kjøring på variable veier. På expeditionportal.com fikk vi for litt siden et spørsmål om hva og hvordan vi forbereder oss, så jeg tenkte dette kunne bli en liten oppdatering på hva vi har syslet med de siste par ukene bortsett fra å besøke noen venner og kjente.
Patrolen var på overtid for en service (igjen... (lite Patrol i Chile og Argentina (og enda færre med 3 liter diesel!))), og som dere kanskje husker, hadde vi en aldri så liten lekasje av diffolje ut knokkelhuset. Jeg hadde en teori om at oljeseglene hadde gått grunnet utslitte hjullager eller kingbolt lager, så jeg booket en liten overhaling på et Nissan verksted i Knysna. Dog viste det seg at lagerne holdt rimelig bra, så det var rett og slett bare en simring eller to som var utslitt. Skiftet seff hjullagerne når jeg hadde sjansen, så nå regner jeg med godt over 100 000 kilometer til på 37”! Patrolen fikk seg også nye filter og en fersk dose full syntetisk 5w40. Neste service blir muligens i Dar es Salam...

Stor takk til Jack & Co på Nissan Knysna for glimrende service!

Etter besøket på Nissan var det tid for en ny balansering av hjul. Normalt pleier jeg å få de balansert etter ca 20 000 kilometer da de slites litt forskjellig og at det kan fyke av noen vekter her og der. Vi lette og lette etter et sted som kunne balansere 37” dekk, og til slutt, etter sikkert å ha spurt på 10 steder, fikk vi napp hos disse karene. De tok seg til og med tid til å rotere dekkene på felgen for å finne den mest optimale plasseringen. Første gang vi har fått til det så langt på turen...

Sørafrika er et paradis for utrustning og forberedelser for “overlanding”/turpåhjul. Sørafrikanere er dessuten mestere i denne kunsten, og de har varehus opp, ned og i mente med utstyr. Jeg prøvde meg på å finne tak i en rimelig/custom/brukt ekstra dieseltank til Patrolen for de virkelig lange strekningene, men uten hell. Det var en tank å få tak i, men den kostet det hvite i øyet og hadde alt for lang bestillingstid. Droppet den og gikk for noen ekstra jerry-kanner. Liker overhode ikke tanken på å kjøre med fuel på taket, men jeg får vel bare svelge den kamelen for nå. De blir ikke fylt opp uten at vi vet at vi trenger det, og de blir tømt i tanken så fort vi har brent litt plass.

I ett av de store varehusene plukket vi dessuten opp litt ekstra braai-utstyr (grill på Afrikaans), og et radiatornett i tilfelle det blir gresslette kjøring i Botswana. Fikk høre at mange får problemer fordi frø fra gresset tetter rillene i radiatoren. Nytt for meg, men man lærer så lenge man lever. Kalahari here we come!

Men denne saken lot vi ligge igjen i hylla...
Neste stopp på lista var bokhandlere for å finne tak i gode kart for Afrika. Vi har selvfølgelig lastet ned noen digitale Afrikakart for GPS’en, men vi liker å ha noen alternativer i papirutgave også. Det ble en diger kartbok fra National Geographic: African Adventure Atlas, og et litt mindre brett-bart oversiktskart over hele Afrika (for tegning og kladding sammen med andre overlandere rundt bålet på kveldstid).
Vi fikk oss også en avtale med en reiseklinikk i Cape Town for å gå igjennom vaksiner og førstehjelpsskrinet som var halvveis utgått på dato etter to år på veien. De fleste vaksiner er de samme her som for Mellom- og Søramerika, men det ble en boost på min Tyfoid vaksine, samt hjernehinnebetennelse for oss begge. Malin har fremdeles litt av rabiesvaksinen inne fra sitt eventyr oppe i Canadisk Arktis, og jeg vurderte å få tatt en selv. Men da utfordringen med rabies er at man må ta tre injeksjoner over 28 dager ble det for vanskelig å arrangere. Får heller la være å leke med dyrene underveis. For medisinskrinet erstattet vi litt antibiotica som var gått ut på dato, samt litt knask for diare og noen salver.
Siste punkt på listen før vi forlot Cape Town var å kjøre innom et digert supermarked og fylle opp med tørrmat og ting-og-tang. I Søramerika hadde jeg litt problemer med å finne gode frokostblandinger (grovbrød er definitivt mangelvare de fleste steder..) da jeg er alergisk mot hasselnøtter og mandler. I Sørafrika har de derimot et glimrende utvalg, og jeg hamstret 8 kilo!
Så da er omsider bilen full av mat og annet nødvendig stasj, og det er på høy tid og komme seg ut av tettbygde strøk og la VISA kortene få kjøle seg ned et par hakk. Om vi fortsetter å bruke penger i samme tempo som i Sørafrika blir det skiping hjem før vi aner det...

Og helt til sist; planlegging er selvfølgelig viktig, men som en av skribentene I Overland Journal poengterte for et par nummer siden, ikke la det komme I veien for selve reisingen. At det ikke alltid handler om riktig og galt er disse to gode eksempler på. Begge har kjørt gjennom Afrika fra Europa til Sørafrika! På tide å pakke turbilen..?
E&M