
Hovedgrunnen til at vi stoppet i Panama By var for å arrangere skiping av bilen rundt “The Darien Gap”. Før vi kom til byen hadde vi mottatt en mail fra Nordsued, andre reisende, med et tilbud på en 40 fot “highcube” container. Tilbudet kom fra et av de større og anerkjente selskapene her nede, Seaboard, og vi bestemte oss for å dele en container med Nordsued. I Panama By bodde vi hos Panama Passage som er et nytt sted for overlandere med bil og motorsykkel.

Der traff vi igjen flere overlandere vi hadde truffet før og andre som vi ikke hadde truffet tidligere, og det var folk på reise nordover og sørover. Det var noen koslige og interessante dager med utvekslig av tips, reiseruter og selvfølgelig ble det mye snakk om skiping. Vi hadde alle fått ulike tilbud selv når vi hadde vært i kontakt med de samme agentene. Tilslutt satt vi alle igjen med ulike erfaringer fra skipingen prosessen pga ulike tilbud, uike skiping metoder og det at ting er aldri det samme fra en dag til en annen her nede.

Sammenlignet med normale grensekryssinger involverer skiping av bil over grenser mer papirarbeide, men vi klarte å håndtere det på egenhånd og bilene er klar for skiping.
Ved siden av å organisere skiping fikk vi til litt sightseeing i Panama By. Miraflores Locks som er en av tre slusekomplekser i Panama Kanalen er noe en må se når en er i dette området.Kan bekrefte med en gang at Miraflores slusene var en del større enn de jeg har sett før i Telemarks kanalen


Det var imponerende å se hvordan de store båtene ble sluset opp for å kunne krysse mellom Stillehavet og Karibien. I museet lærte vi at Panama er et perfekt sted for en kanal på grunn av all nedbøren som gjøre det mulig å drive slusene som frakter ca 14.000 båter i året. Vi kan bekrefte nedbørsmengden. I løpet av våre ni dager i byen hadde vi regn hver dag og noen regnskurer var kraftige.

Dette bildet er fra en av severdighetene i byen, Causeway, som er en vei ut til tre øyer med perfekt utsikt tilbake inn til byen. På vei tilbake inn til byen var det noen gater som var litt oversvømmet.

Gåtur i gamle byen Casco Viejo var interessant siden prosessen med restaurering av bydelen pågår. Noen bygninger er flott restaurert, mens andre er ruiner med busker og trær voksende i dem.


Vi ble fortalt at på gåturen ned til dette området burde vi holde oss på gågaten som går gjennom området. Hvis en går litt for mye til sidene ender en opp i de mindre gode bydelene Santa Ana eller Curundu.

Noen av våre reisende venner var på utkikk en jernvarehandel og endte opp i Curundu. Når de hadde butikken i sikte ble de stoppet av en politimann som dro dem med inn i en annen butikk. Der ringte han opp en politieskorte som kjørte dem de siste hundre meterene til butikken. En politimann ble med dem inn i butikken mens to sto vakt på utsiden. Når de hadde fått kjøpt det de trengte ble de kjørt tilbake til gågaten hvor de kunne gå trygt hjem igjen.
Det ble ikke mye utforsking i Panama siden vi var fokusert på å få skipet bilen til Colombia for å kunne fortsette turen sørover. Siden starten av turen har det ligget i bakhodet vårt at vi må skipe rundt Darien Gap og vi har lest mange ulike historier angående prosessen. Dette var ikke noe vi så frem til. Som en annen reisende forklarte det så skiper vi ikke kun bilen vår, fordi etter måneder på veien har bilen blitt en del av oss og den er også hjemmet vårt. Samtidig er det en temmelig stor risiko siden bilforsikringen ikke gjelder ved skiping. Forsikringen som skippingselskapet kan selge deg koster ca 10 % av bilens verdi for to dager på båt og den gjelder kun ved et totalt tap av bilen…. Så det ble ikke noen forsikring på oss. Krysser fingrene for lite sjø og at alt går bra. Panama føles som et halvveis punkt som er nådd, det er slutten på Sentral Amerika og vi er klare til å starte på Sør Amerika. Neste stopp Colombia.
E&M