Hei igjen folkens!
Etter en bomtur til Bremerhaven for snart to uker siden, var det igjen tid for å sette kursen mot “Amerika-havnen” i Tyskland. Jeg hadde booket meg plass på bilskipet Höegh Tropicana som skal til Jacksonville via en liten runde nedom Caribien og Mexico. Beregnet ankomsttid er 21.mars. Som jeg nevnte i tidligere innlegg fikk båten tekniske problemer og ble forsinket.
Var ikke så interessert i å ha bilen stående på havneområdet lengre enn strengt nødvendig, da jeg var bekymret for at en slik bil full av utstyr kunne være en fristelse for eventuelle uhederlige sjeler, så avreisen ble timet for kortest mulig tid mellom levering og lasting. Dette kompliserte selvfølgelig logistikken noe i forhold til å kunne levere bilen i god tid, og så bare la båten “komme når den kommer”. Disse tidsplanene har en tendens til å bli justert hyppig når datoen nærmer seg... De siste meldinger fra shippingselskapet indikerte at båten fulgte tidsplanen, og avreise fra Oslo var søndag ettermiddag, med plan om å kjøre hele natten, for så å levere bilen på havna om morgenen dagen etter. Turen gikk ned gjennom Sverige, ferge til Helsingør (for en kaffepause..), over til Odense, og deretter rett sørover mot Bremen. Med unntak av et skikkelig snøvær helt sør i Danmark og litt inn i Tyskland, var det greie veier og lite trafikk.
Bremerhaven rullet inn i hjørnet på GPSen utpå morgenkvisten etter par høneblunder nedover Tyskland. Siden jeg allerede hadde vært innom på en bomtur, hadde jeg blinket meg inn en bensinstasjon med høytrykkspyler-automat og tilstrekkelig takhøyde, og etter en god runde med varmtvann regnet jeg med at det meste av saltet fra motorveien var borte. Dessuten har jeg en ide om at en ren bil ser litt bedre ut når de amerikanske tollerne ser over lasten om et par-tre uker.
Fra innlevering på terminalen i Bremerhaven gikk ferden i taxi til togstasjonen og en kembo-brunch, før jeg toget videre til Bremen og et hotell for badekar og noen timers søvn. Fra Bremen flyr Ryanair til Torp og Rygge, og jeg sikret meg plass tidlig neste morgen. Sitter nå i Oslo og skriver dette, og funderer på hva jeg skal finne på de neste par-tre ukene før jeg flyr over til Jacksonville for å være der når båten ankommer med godbilen. Kanskje en svipp til Alpene for å varme opp med litt skikjøring....?
Vi snakkes!
GT