Globetrotter's unURBAN Project



Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 05/06/2010, 01:12

Alaska Highway!

Er nå en stund siden vi kjørte av fra Alaska Highway, men jeg har vel ikke postet så mye bilder etter Banff. Alaska Highway "begynner" i Dawson Creek (må ikke forveksles med gullgraverbyen Dawson City - denne skal vi innom på sørver. Ligger litt lengre nord i Yukon).

IMG_6118.JPG

Herifra går det som jeg har nevnt i skog, skog og skog. Trodde at norge hadde mye glisne områder, men dette er helt villt! Forestill dere å kjøre Trondheim - Oslo tre-fire dager etterhverandre, og kunne telle antalll husklynger man ser (for alle dagene, ja) på fingrene. Og for å være helt ærlig ble det faktisk litt kjedelig etterhvert... Heldigvis er dette landet skapt slik at det kommer en overaskelse eller to innimellom. Av noen lokale fikk vi tips om å besøke noen varme kilder oppe i skogen, og det var helt nydelig etter en lang dag i bilen!

IMG_6244.JPG

IMG_6258.JPG

Myyyye skog!

IMG_6095.JPG

Fikk også prøvd ut annekset og Eberspacheren en kald natt på en campingplass. På morgenen fikk vi besøk at to litt eldre damer fra en av "campingbussene" i nabolaget, som "hadde vært såååå bekymret for oss", og lurt på om de måtte redde oss inn fra kulden. Folk her er generelt utrolig imøtekommende, nysgjerrige og hjelpsomme. Tror dessuten jeg skal ta meg en prat med ARB om sponsing, da takteltet får en utrolig oppmerksomhet. Minst et par stykkker om dagen er bortom og spørr og tar bilder.

IMG_5883.JPG

Fant forøvrig utgangspunktet for min neste camper oppe ved en isbre på veien.... :D

IMG_6028.JPG

Mer følger plutselig!

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Kalle » 05/06/2010, 19:44

kjipt med forsikringen. men bra det ordnet seg :mrgreen: Kjempe fine bilder :clap: Gleder meg til fortsettelsen :wink:
Magnus
90031654
D22'06 OME sett, ARB front og bakfanger, 37" dekk, snorkel, Gangstercap, 2.5" (raka rør) og litt xtra lys..
Kalle

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 684
Registrert: 16/10/2007, 16:04
Bosted: Oslo

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 06/06/2010, 04:11

Hey!

Mulig jeg er litt pratesyk etter 3 ukers stillhet, men regner med jeg blir tilgitt ett innleg til.

Som dere har fått med dere har vi nå kommet oss over til grensen Alaska. Teknisk sett har vi svingt av Alaska Higway før "slutten", men jeg tror vi får med oss siste rest når vi kjører sørover igjen. Vi var litt nervøse når vi skulle krysse grensen med midlertidig forsikring som gikk ut en ukes tid etter vi skulle krysse, men det gikk på skiner. Skikkelig trivelige karer som var både interesserte og hjelpsomme. Forklarte frem og tilbake om visum, og om Carnet (! (som jeg ble fortalt av Department of Homland Security ikke var gyldige papirer for grensekryssing!) ), og vinket oss inn i USA med kommentaren "klart vi må slippe inn dere med en slik bil". Og det er ikke kødd engang! :D

Vel inne i Alaska forandret landskapet seg tilbake mot skikkelige vestlandsfjell, og turen fra Tok (der vi svingte av fra Alaska Highway) og ned til Anchorage var rett og slett nydelig!

IMG_6812.JPG

Når vi nærmet oss Anchorage fikk vi også første glimtet av Stilllehavet, som for undertegnede og Patrolen var et bevegende øyeblikk. Kontinentet er nå formelt krysset fra øst til vest!

IMG_6850.JPG

Etter et par dager i Anchorage, satte vi kursen sørover til Kenai halvøyen for litt sightseeing, og stoppet i to dager på et sted som heter Seward. Trivelig liten fiskelandsby med masse folk i campere (var Memorialday og langhelg). Ble til og med servert grillet Halibut av en av camping naboene våre. Tror de mistenkte at vi var sultne, fattige, langtur-farere. Kan vel forøvrig fort bli mer sannhet i det enn vi tenker på nå..... 8)

IMG_6950.JPG


IMG_6973.JPG

Fra Kenai satte vi iigjen kursen mot nord, og etter et par dager nærmet vi oss Talkeetna. Dette er sentrum for all Denai aktivitet (Denali er høyeste fjellet på det Nord-amerikanske kontinent (for de som er interessert i slikt... :) )). Blir ikke noe klatring på osss i år, da vi må ha permit'er 2 måneder i forveien. Vi får se om det blir mer ferie neste år eller enda senere.

IMG_7002.JPG

På camp-jakt

IMG_7028.JPG

Motvillig poserende co-pilot..

Men derimot fant vi en spennende "omvei" like vest for Talkeetna. Vi svingte av og kjørte opp en lang og rufsete grusvei opp til noen gruve områder oppe i fjellet som heter Petersville. Ikke noe ekstrem offroading, men madammen syntes det ble spennede nok når hun hørte elva vaske opp over dørene når vi krysset. Vurderer å ta en tur opp igjen, for å sjekke ut en vei som vi tror kan ta oss i en "loop" selv om ingen vi har snakket med tror det går an å kjøre der. De trodde helller ikke vi ville komme oss helt opp til Petersville heller, men vi var laaangt forbi!

IMG_6849.JPG

Interessant område. Legg merke til kulehullene....

IMG_7113.JPG

Her blir det spennende, ja............. 8)
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg colormax » 06/06/2010, 09:48

Kjempebra med tur oppdateringer her, godt å se dere har det bra og nyter land og naturen. Det er litt koselig å se at en faktisk kan reise rund og ha en god trygg ferie, og slippe oppleve alle problemer og elendighet vi blir proppet med hele tiden.
Det er betryggende at vi kan se, at de fleste plasser er menesker gode og vennlige :dance:
Ha en riktig god tur videre.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 07/06/2010, 08:16

Vel.... Så fryktelig spennende ble det vel egentlig ikke.
Burde vel strengt tatt holdt meg på 2" løft og 31x10,5 for å gjøre ting litt mer uforutsigbart.

IMG_7122.JPG


IMG_7129.JPG

Greit med litt ekstra bakkeklaring innimellom, da...

IMG_7174.JPG

Fikk litt regne og tåke på vei inn, noe som faktisk gjorde det litt ekstra spennende på vei ut, da elva var høyere da vi skulle krysse tilbake enn da vi kjørte inn. Men fremdeles MYYYYE å gå på. Dette var forøvrig første dagen med ordentlig regn siden vi dro fra Calgary 6.Mai!

IMG_7164.JPG

På veien tilbake vaska det opp over døra på oppstrøms-side. Fikk noen engstelige blikk fra co-piloten, men hun venner seg vel til slikt etterhvert (håper vi..).

IMG_7175.JPG


IMG_7177.JPG

Fikk litt action på vei ut, da vi kom over en Dodge van som hadde satt seg fast i gjørma på veien. Var et eldre lokalt par som hadde holdt på i over 2 timer for å få doningen over gjørma for å komme seg hjem. De hadde tydeligvis kjørt inn før det begynte å regne, og tenkt at alt skulle gå greit. De var rimelig happy for å få en følgebil de siste kilometerne ut til bedre vei. Fikk meg ikke helt til å knipse de der de satt, så det ble ikke noen bilder. Angret etterpå...

Utfordringen med mange av grusveiene i området er at de er lagt på myr uten skikkelig fundament. De fylller bare på med mer grus når gjørma kommer igjennom (eller at biler bryter igjennom gruslaget). Når terrenget blir vått kan man oppleve at veien som ser helt fin ut på overflaten plutselig gir etter.

IMG_7186.JPG

Og midt inne i skogen ligger The Forks Roadhouse. Hadde tenkt å stoppe for en kaffe på vei ut, men da hadde de akkurat stengt. Vi vurderer å ta en tur tilbake for å utforske noen flere veier i området (andre veien i "The Fork", for å se om vi kan komme rundt!), og da blir det definitivt en stopp her.

Mer følger.....
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 13/06/2010, 23:29

Howdy!

Ble ikke mer leking rundt Petersville, men til gjengjeld fant vi oss en annen vei inn til ingenting som også var ganske interessant. Etter et par dager med friluftsmoro rundt Palmer sammen med noen venner fra NOLS (http://www.nols.edu), hadde vi allerede "jobbet oss" et stykke mot øst. Fikk med oss rafting på Matanuska River, samt et par dager på Matanuska Glacier med litt enkel isklatring og flott dagstur opp over breen. En enorm sak som er over 3 km bred i snitt, og nesten 40 km lang.

Bilde
Matanuska Glacier

Bilde
Havna i Valdez

Og siden vi allerede var kommet ganske langt øst, satte vi kursen mot Valdez for å ta en kikk på fjellene. På veien kom regnet og det var vel egentlig ikke så mye vi fikk sett... Ble i stedet noen trøste-øl på lokalet (de hadde internett tilgang..), og etter er en sen start dagen etter satte vi kursen mot McCarty inne i Wrangell - St. Elias National Park. Dette er restene av et gruve miljø fra begynnelsen av 1900-tallet (siste toget tok med seg alle folkene og litt flyttelass en gang i 1938). Noe har blitt pusset opp igjen og stedet livnærer seg nå på turistvirksomhet. Veien inn er bygget på den gamle jerbanen, og tidvis kommer gamle jernbanespiker opp igjennom veien, for å gjøre turen inn litt mer spennede. Gikk bra med oss denne gangen, da...

Bilde
McCarthy Road

Bilde
City of McCarthy

Bilde
Knnicott, gruveby fra tidlig 1900-tall

Bilde
Co-pilot i et filosofisk øyeblikk med pen Alaska utsikt..

Sist natt campet vi på elvebredden av Chitina River sammen med en drøss av fiskere. Relativt fredg, men absolutt alle her o kjører rundt med en ATV bakpå pickup'en sin, og de er ikke akkurat glade i å gå. Prøver å campe "i skogen" innimellom for holde budsjettene nede, og klarer vi det ikke i Alaska, klarer vi det vel ikke noe sted...

Nå er sitter vi på et roadhouse i Copper Center, og straks kjører vi videre mot Denali Highway. Håper å komme oss litt opp i fjellet i løpet av dagen.

Mer følger!
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 26/06/2010, 09:15

Hei igjen, godtfolk!

Er en liten stund siden sist innlegg nå. Beklager nok en gang. Havnet litt uttafor allfarvei på internett-fronten, og deretter bar det rett ut på Dalton Highway, eller The Haul Road, som de lokale kaller den. Lite internett der også... Men! Nå er vi tilbake i siviliserte strøk, og da skal jeg prøve å få postet meg opp til dags dato.

Okey! Etter grusveien ut fra McCarthy satte vi kursen nordover på HWY 4 fra Valdez. Kom oss til Glennallen (veikrytsset der man kan ta sørvest til Anchorage, sør til Valdez eller nordover til enten Tok eller Fairbanks). Der så vi en stor lilla varebil med Thai Food og vrengte av veien for en Chicken Cashew og stekte nudler. Anbefales om noen skulle reke rundt i området her. Mens vi ventet på maten svingte det dessuten inn tre heftig moddede Landcruisere som hadde observert oss fra veien. De var arrangører av Alaskan Trek 2010, og hadde vært ute og scoutet løyper. Vi spurte de om noen tips til offroading, med de sa at hele området var som en stor myr. De hadde stort kjørt vinsj og ellers sittet fast i gjørmehull. Og disse kjørte 35", 37" (en med Boggere! (kunne faktisk vært 38".. syntes de var større en den med 37" mud. glemte å lese på...)). Treffet er forøvrig denne helgen, og vi vurderer å legge veien innom for å se på livet. Kanskje..

Bilde

Vi tok veien nordover, og etterhvert svingte vi østover og inn på Denali Highway. Dette er stort sett fin grusvei (ca 200 km) og en fantastisk utsikt! Fant oss et fint sted for camp, kokte oss middag på vårt to-bluss kokeapparat, og ble sittende å glane utover fjellet. Et par bevere i vannet like ved camp underholdt oss med hva vi begge konkluderte med var vanlige bever-ting; svømme, dukke under, jage vekk ender, etc... Ingen store dyr som plaget oss i camp, men et jordekkorn var litt vel innpåsliten ved frokosten morgenen etter... Jada, sjarmerende, men ærlig talt...

Bilde

Bilde

Når vi nærmet oss vestenden av Denali Highway, svingte vi av for å kjøre et par kilometer opp til en gruve for å kikke litt på hvordan slikt foregår. Stor var overaskelsen da veien viste seg å gå laaaangt forbi der kartet påstod at den skulle gå. Vi omtrent helt til enden der vi tok oss en lang lunsj. Dessverre var det samme vei tilbake me, man kan jo ikke få alt heller... Prøvde å leke litt med video kameraen, så derfor ble det litt skralt med bilder fra denne veien, men om jeg klarer å forstå meg på video redigerings programmet, så skal jeg prøve meg på en video-snutt en av dagene.

Bilde

Følgende natt ble tilbrakt i "byen" ved inngangen til Denali NAtional Park. Står Denali Rainbow Village på skiltene, men de fleste lokale omtaler den som Glitter Gulch på grunn av alle suvenirsjappene. Krydde av bussturister som skal opp og se på Mount McKinley. Bråkete sted med vondt vann, så vi bestemte oss for å dra videre neste morgen - til Sampede Trail!

Mer om den utflukten i neste post! Kommer straks...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 26/06/2010, 10:32

Av og til må man bare svinge av fra veien for å se seg litt rundt uten å skulle noe sted. Vi hadde hørt om Stampede Trail på veien nordover, og at dette skulle være en interessant avstikker. Spesielt om man har firehjulstrekk... Og de som har sett filmen eller lest boken om "Into The Wild" har også hørt navnet før. Bussen der hovedpersonen bodde ligger i "enden" av trail'en. Hadde et syltynt håp om at det kunne gå an å kjøre helt inn, spesielt om det viste seg at veien ikke var mye værre en de andre veien vi har fått beskrevet av diverse turistinfo'er. Alt som er grus blir stort sett omtalt som ekstremt, brutalt, livsfarlig, trenger MINST to reservehjul, og det som værre er. Spesielt morsomt er det når de kommenterer "det er bedre å ta bussen" i det du går ut døra. Hallo!?!?

Vel, vi måtte i hvert fall ta en tur å sjekke... Og det viste seg vel fort at de som hadde tipset oss (ikke turistinfo) visste hva de snakket om. Det gikk saktere og saktere. Til å begynne med mest på grunn av lakken (smalt som pokker (jajajaja, man skal ikke bry seg med slikt når man kjører offroad, men jeg har ikke helt kommet dit med Patrolen ennå..)), men etterhvert passerer vi flere og flere steder der det er leirgrunn og mindre dammer. Værmeldingen sier regn i flere dager, og vi er litt engstelig for å bli sittende alt for langt fra folk. Mangler et par ting i utrustningen foreløpig, som VHF eller satelllittelefon, og siden vi hadde hatt litt lekasje i vanntanken var denne drenert og vi hadde bare drikke for to-tre dager. Og ikke rensetabletter. Amatørmessig... Har blitt litt slappe i det siste, alt for mye asfalt...

Bilde

Pen start! "Stort" landskap er definitivt Alaskas spesialitet.

Bilde

Møtte også en Jeep-tur på vei ut fra trailen, men de hadde snudd der det begynte å bli interessant.

Bilde

Og derifra ble det smalere og smalere spor..

Bilde

Kosevei.... Og co-piloten er blid!

Bilde

Fikk også lekt litt i noen dammer. Gjør seg på et bilde eller to.

Bilde

Vei? Elv? Hm...

Bestemte oss for å snu ca 24 kilometer inne, og på vei ut fant vi også folk i en Jeep Camp ca 3-4 km tilbake fra der vi snudde, så det hadde gått helt fint å gå til folk. Snakket med en kar der, og han mente at en kilometer lengre inn fra der vi hadde snudd var det så store gjørmehull at de ikke lot seg passere "med vanlige biler", og enda litt lengre inn var det en relativt stor og stri elv uten bro. Tja.. Prosjekt for to biler i følge, kanskje? Evt vintertur med 38"? Mange muligheter....

Men nuh var det Manley Hotsprings som stod på agendaen, og etter en kjapp re-supply i Fairbanks bar det avgårde! Kommer, kommer....

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Tormod » 26/06/2010, 10:59

Set ut som du får prøvd bilen litt, ser ut som en artig tur. Hvordan er det å kjøre på de hjula du har??Mye ubalanse??
Du burde investrere i no flexi flares så sparer du lakken på dører osv :wink:
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 26/06/2010, 20:49

Hei hei!

MYE ubalanse, ja... Har slitt med det fra de var nye (kom med noen frustrasjonsutbrudd på en av de første sidene i garasjen min). De skal sllites ut til jeg kommer meg "ned igjen" til USA og så blir de byttet. Regner med jeg prøver å få tak i BFG, enten AT eller MT KM2. Og det blir definitivt ikke på 15" felg, selv om det helt sikkert er litt bedre i myra.. :) Har jo planer om 37", men jeg må vurdere dette litt ettersom bakenden min begynner å bli faretruende lav. Kan være jeg må ta meg en telefon til Mannell Motors som solgte meg hevesettet og høre om ikke burde sende meg et par nye bakfjærer.

Har sett litt etter flexiflares, men så langt har jeg faktisk ikke funnet noe i butikkene. Bushwacker er stort sett det eneste jeg ser her, og de lager seff ikke til Patrol... Har hørt at Warn lager noen fine, men har så langt ikke funnet noen som kjenner til disse. Tror folk her stort sett gir beng i at dekkene stikker en tomme (eller 3) utenfor...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Tormod » 27/06/2010, 10:19

Kjøpte et sett med slike gummilister som er 65mm brede. De mener jeg kommer fra USA, kan sjekke hva de heter. De sitter veldig bra på ettersom de har ei stålfjær som du trekker gjennom et høl i ytterkant. De skrues bare fast i org bredderene, trur jeg la ut no bilder av de i garasjetråden min.

Kan tenkes at det blir bedre med større felger ja, har også problemer med mine, enda det bare er 33 dekk.Fustrerendes å kjøre med, sliter vel mye på vitale deler i forstillinga. Om fjørene har sigi alt nå hadde jeg nok pent bedt om nye, skal da holde lengre enn det..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 27/06/2010, 21:06

Yup! Så at du hadde lagt ut bilde av de. Finner jeg et par slike blir de definitiv montert. Er litt tricky med nettbestilling ettersom jeg sjelden er lenge på ett sted...

Og Mannell Motors har allerede fått en mail ang fjærsagging :) Får se hva de sier. Jeg kjører jo med litt vekt da...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 29/06/2010, 09:59

Og forøvring jobber jeg desp med å komme up-to-date på bloggingen min.

Så! Har noen hørt om Manley Hot Springs? Ikke? Legg til til på listen over ting å gjøre om dere skulle finne på å ta turen over til Alaska. Den lange versjonen av hva som skjedde i Manley finnes på http://blog.unurban.no (på engelsk, ja..), men for kjente kan jeg jo altids ta en oppsummering (med nogo attåt, som det heter). Det som ikke står om på bloggen er at madamen var med på å laste et småfly ombord på en Ilushin transport-jet nede i antarktis for halvannet år siden. Flyet var en liten fireseter Cesna 185 som ble brukt til å fly ut polfarere og andre eventyrere nede på isen for endel år tilbake. En av pilotene fra den tiden fikk nyss om at flyet skulle sendes ut, og la inn et bud. Han fikk tilslaget og flyet ble puttet i en kontainer og sendt til USA. Fra Califorina flydde han selv opp til Alaska der han nå bor i Manley Hot Springs, og siden madammen satt med litt bilder fra lastingen, og hadde litt felles kjente, ble det til at vi tok en tur innom for å si hei. Hadde i utgangspunktet tenkt oss en eller to netter, men dagene gikk og vi traff de ene hyggelige menneskene etter de andre.

Bilde

Første dagen ble vi tatt med rundt på bygda (er ikke mer enn et par hundre fastboende) og så på hundeoppdrett for hundespann (nærmest nasjonalsporten her borte), og stedet vi var innom for å hilse på var hos Joe and Pam. Joe er egentrlig Joe Junior, og faren Joe (senior, ja...) er Joe Reddington som var den som i sin tid startet Iditarod. Vi fikk også se bilder fra da han var på toppen av Mount McKinley med et hundespann! McKinley (evt Denali på inuitt) er da det høyeste fjellet i Nord-Amerika for de uinnvidde. Nå drev Joe Jr. med "racing" der de kjører 30 miles på ca en og en halv time. De blander visst huskyer med retrievere, eller noe slikt. De hadde en 60 stykkker på gården, noe mindre enn de 160 de hadde når de satset for fullt.

Bilde

Etter hundegårdsbesøket ble vi plukket opp av Espen for en båttur på Tanana River. Manley er forøvrig første stedet i USA der samtlige av de jeg har blitt introdusert for har klart påpå uttale navnet mitt helt riktig på første forsøk. tok en liten stund før jeg skjønte sammenhengen, og det viste seg at en kar fra Telemark hadde "utvandret" for en 20 års tid siden. På Tanana River hadde han satt opp en fiskehytte med en skikkelig utsikt over elven. Så at det var litt norsk over den med en gang, da canadierne har en tendens til å like å legge hus og hytter midt inne i det tjukkeste kratt- og treklyngene de kan finne. Utsikten fra terrassen:

IMG_8345.JPG

På kvelden var vi å sjekket ut hva det er stedet har fått navnet sitt fra, og dette overgikkk våre villeste fantasier. På begynnelsen av 1900 lå det et slags spa-hotell i Manley. Dette brandt ned til grunnen i 1911, og etter det har kildene ligget der til fornøyelse for de lokale. Nå er eiendommen privat, og eieren har satt opp et drivhus over kildene og bruker disse for å varme opp huset. Heldigvis er stedet likevel åpent for gjester, og det fungerer slik at man får ha stedet for seg selv i en times tid. De fleste drar da selvfølgelig på ettermiddagen når det ikke jobber noen i drivhuset, men skulle det være folk der så forlater de visstnok stedet slik at du får badero uten å måtte tenke på badebukser og slikt tull... Vi visset ikke helt hva vi gikk til, så overaskelsen var stor da vi dro for å bade og gikk inn i en tropisk hage med modne druer på 65 grader nord! Helt villt bra!

Bilde

Siste dagen vi var i Manley ble vi invitert med Art, piloten, ut for å hente og levere litt post. I tillegg til Poplar Pumpkin har han også ett (muligens flere)) fly liggende på en elv (sjøfly, ja..) rett ved huset, og vi tok av litt utpå dagen og satt kursen nordover mot Yukon River. Her ligger det endel fiskecamper som folk flytter ut til for å bo i på sommeren (sesong for King Salmon). Landet ved en camp og ankret opp, og ble hentet inn til kaffe og kaker. Etter litt sosialt (og inspeksjon av et par fish wheels) dro vi videre i båt til noen camper litt lengre opp i elva, og alle inviterte oss inn på kaffe, te og kaker. Ikke så rart kanskje, da det sikkert ikke er mye besøk de får i løpet av en sesong... Men utrolig hyggelig og interessant. Skulle ønske jeg kunne slå meg til der for et par uker og dra opp laks! Kanksje ved en annen anledning. På flyturen tilbake litt utpå kvelden, hadde det klarnet fint opp og vi fikk en fantastisk utsikt over Yukon river.

Bilde

Bilde

Bilde

Vel. Alt har en slutt og vi satte kursen tilbake til hovedveien nordover tidlig neste morgen. Mer om The Haul Road i neste post!

Snakkes!
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 01/07/2010, 22:31

Da er vi igang!

Bilde

Har jo på en måte vært igang en stund allerede, men nå er vi ORDENTLIG igang! Har dyppet tåa (ok, skoen var på..) i the Arctic Ocean, og kjørt Dalton Highway så lang vi fikk lov. Den stopper i Dead Horse og derifra må man ta buss noen kilometer opp til sjøen. Ble inført ganske strenge regler etter 9-11-2001, og de ser det ut til at vi må slite med ennå. Litt irriterende, og ikke spesielt intelligent, da hele oljeledningen fra Dead Horse til Valdez ligger åpent til i terrenget.
Vel, vi svelgte kamelen med hårene og satte oss på bussen klokken 0700 på morgenen sammen med ett tyvetalls andre som hadde flydd opp ene og alene for å se The Arctic Ocean. De skulle på flyet tilbake igjen kl 9-et-eller-annet, så det var ikke så lange turen. Men vi fikk da rusle litt i fjæra, klatre på noen drivisblokker, samt få noen glimt av oljeinstallasjonene til BP og et par andre. Hele samfunnet der oppe, og det er ganske stort, er bygget med moduler for at det skal kunne tas ned og fjernes når oljen engang tar slutt.

Bilde

Som vanlig var vi blitt informert om at veien var grusom, utmattende, livsfarlig, ekstrem på alle måter, kom til å ta knekken på bil og mannskap, etc. Heldigvis har vi stort sett sluttet å høre på slikt, og kjører heller en tur og kikker på forholdene selv. Og veien var slett ikke verst! Var selvfølgelig lange partier med grus, og et kort parti med skikkelig grov grus, men i det store og det hele gikk alt fint. Så en punktering langs veien (en pickup med bra lass), og hørte fra noen folk på campen i Fairbanks (før vi dro) at de hadde hatt en punktering på hengeren. Ikke så rart egentlig når man laster en liten henger med ATV’er, sykler, kayaker, svære utstyrskasser, og dekkene er i retning av 145-60-16. Hos oss gikk det i hvert fall uten mye dramatikk. Nesten... På vei sørover lyste plutselig oljetrykkslampa når vi startet opp etter en pause. Var sporenreks ute og sjekket nivå og for lekasjer, men alt så ut til å være i orden. Mens vi stod med panseret oppe, stoppet en kar i en Ford pickup, og sa at sensorer hadde en tendens til å få hetta på grunn av alt støvet på veien. De spruter en blanding av calsiumklorid for å binde sand og støv, og salt leder som kjent ganske godt strøm. Videre forklarte han at på Ford kunne man nulle ut en evt feilmelding ved å starte og stoppe otoren tre ganger i rask rekkefølge (om sensoren har kommet til hektene igjen). Prøve, og jaggu meg forsvant ikke lyset på tredje start. Har hatt noen tilfeller i ettertid også, og da har dette trikset ikke funket like bra, så jeg vet ikke helt om det bare var tilfeldig. I alle fall var jeg så overbevist om at dette ikke var noe mekanisk at jeg har ikke brydd meg videre med det. Tar bilen inn til en service hos et Nissan verksted i Canada ganske snart, og får vel bytte sensor der. Håper jeg slipper å bestille fra Europa...

Bilde

Turen opp til Dead Horse var rett og slett fantastisk flott. Mange sier at tundraen man krysser etter Brooks fjellkjeden er lanktekkelig og ganske kjedelig, men etter å ha kjørt i skog, skog og mere skog i to måneder var utsikten fra Atigun Pass utover tundraen helt rått. Vi så caribou langs mye av veien, til forskjell fra resten av Alaska, der vi knapt nok har sett et jordekorn. I forhold til BC og Yukon i Canada virker det som at dyrene holder seg langt vekk fra befolkede områder i hvert fall. Langs Alaska Highway krydde det av alt mulig på fire bein.

Bilde

Hele veien opp hadde vi stort sett flott vær, men dette endret seg brått når vi hadde ca en mil igjen til Dead Horse. Der kjørte vi inn i en slags blanding av tåke, regn, saltdriv fra havet, og temperaturen raste 10 grader på et øyeblikk. Campet utenfor Dead Horse i ca 0 grader celcius, og på morgene var alt av teltduk rått og “småklissete” av salt. Ganske utrivelig egentlig. Så etter bussturen opp til sjøen, var vi en liten runde i “byen”, tok litt bilder, og deretter satte vi kursen sørover.

Bilde

På veien nordover hadde vi passert en diger lastebil med en enorm last, og denne møtte vi noen mil lengre sør. De hadde brukt fem dager fra Fairbanks, og hadde vel en eller to igjen. I tillegg til en bil som dro en slags semitrailer, var det fire lastebiler bak som dyttet opp bakkene! Sært skue. Fikk tatt en par bilder og en videosnutt. Skal se om jeg får lastet opp en av de nærmeste dagene. Ikke rart at de kaller veien for the Haul Road når man ser mengden av utstyr de har fraktet opp til oljefeltene.

Bilde

Så! Nordligste punkt er unnagjort, neste mål er Ushuaia i Argentina. Regner vel med at det blir litt posting og bilder før den tid. Neste post blir om “Top of The World Highway” tilbake til Canada, og til gullgraverbyen Dawson City og Klondyke!

Bilde

Vi snakkes!
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 08/07/2010, 10:39

Top of the World Highway!

Siste etappe i Alaska var en relativt kort sjarmøretappe fra Fairbanks til Tok, og derifra en sving nordover langs Top of the World Highway, som da krysser grensen til Canada og Yukon. På veien passerte vi også The End of Alaska Highway som vi kjørte nordover, men som vi svingte av fra noen mil før slutten. Top of the World Highway er en alternativ rute til Alaska Highway som er kun åpen på sommeren, og går noe lengre nord. Ferden går stort sett på grus, og på sommertid kryr det av bobiler langs veien.

Bilde

Kom forøvrig over denne i Tok. Visst nok bygd på en gammel Dodge ramme

Bilde

Vi stoppet for å overnatte i Chicken, et sted men kun noen få fastboende (om noen på vinteren...), og som har fått navnet sitt av noen gullgravere som ikke visste hvordan de skulle stave Ptarmigan (no: rype), som området het før skiltet skulle opp. Da vi skulle kjøre videre ble vi advart om alle leie-bobilene langs veien, der sjåføren mest sansynlig aldri hadde kjørt på grus før (og ofte var tysk..). Denne dagen regnet det kraftig, og vi hadde tjukk tåke fra første kilometer. Synd da utsikten skal være flott... Fikk litt underholdning likevel da vi kom over et par campingdoninger langs veien som hadde "funnet" den myke kanten...

Bilde

Bilde

Bilde

Grensepasseringen foregikk uten dramatikk, og vi var igjen i tilbake i Canada og denne gangen på vei inn til Dawson City! Dawson er et lite sted som holder på tradisjonene, og ingen gater har asfalt. Fortau er stort sett belagt med plank, og vi endte opp på can-can show på det lokale casino’et på kvelden og natta. Mesteparten av neste dag ble tilbrakt i fluktstolen under markisen... Vel. Fra Dawson kjørte vi opp langs Klondyke River og Bonanza Creek for å se på restene etter det store gullrushet. Et enormt område er rett og slett endevendt for å lete etter gull. Foretok selvfølgelig en rask sjekk etter noe som glitret, men kom kun opp med kråkesølv.

Dredge No. 4: Et monster av en gullgravemaskin som "smelter" seg frem gjennom permafrosten mens den filterer grus og stein for gull.

Bilde

Måtte bare sjekke litt....

Bilde

Vel tilbake på highway’en ble det besluttet og ta en sving oppom Dempster Highway (den som går opp i Canadisk Arktis og Inuvik). Her kjørte vi ca 100 km nordover, men vi valgte å snu ved Tombstone Terretorial Park, og stoppet der for et par dagers fjelltur. Pakket sekkene og gikk inn til et sted som heter Grizzly Lake og campet i fjellteltet . Fantastisk flott område med spesielle fjell. Været varierte med intervaller som hadde gjort Carl Louis imponert, og vi hadde regn, sol, tåke, og litt hagl om hverandre. Fikk et sikkelig regnskyll på vei ut, og det meste var rimelig fuktig. Pakket alt i bilen, og på vei sørover fant vi oss en liten avstikker inn til et slette i skogen der vi slo opp camp. Satte opp markisen, hengte opp klessnorer, og fikk omsider pakket ut og hengt opp alt turutstyret. Da knaket det i greiner i skogbrynet... Og joda, omsider fikk vi da sett grizzly’en vår. Raskere nedpakking har sjelden vært observert, og “the kodak moment” ble dessverre nedprioritert. Vel plasserte i forsetene i bilen så vi bamse ta en runde for så å forsvinne i skogen igjen. Den virket egentlig ikke så interessert, men for sikkerthets skyld (vi hadde også akkurat lagd og spist middag rett ved bilen) ble camp flyttet noen mil videre sørover langs highwayen.

Bilde

Nå sitter vi i Whitehorse og venter på et fly, og det er nesten like hektisk pakking for å prøve å få med oss en 60-70 kilo med vinterstasj (og masse annet pjask vi har innsett at vi ikke trenger) hjem til Norge. Skal ha en to uker pause for litt familiære aktiviteter, og så er det rett tilbake til Canada for å fortsette sørover!

Mer kommer om litt...
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

ForrigeNeste

Returner til Ekspedisjoner

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester