Globetrotter's unURBAN Project



Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 24/04/2010, 19:40

colormax skrev:Tipper det er en som er veldig flink til å lage sterke drivaksler/ eventuelt driv knuter :mrgreen:


Helt klart på sporet her! Ingen som vil driste seg frempå med et forslag...? (er ikke helt ferdig med neste innlegg...... :wink: )

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Pathman » 24/04/2010, 20:39

Kan det være Tom Wood fra Tom Wood's Custom Drive Shafts i Ogden Utah? :think:
Med hilsen
Pathman
_______________________________________
Naturen oppleves best fra bil !

Pathman finnes også på forumene Tur På Hjul, TomTom
og Scannernytt samt på Facebook og Twitter
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 395
Registrert: 22/09/2008, 23:37
Bosted: Bergen

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 25/04/2010, 20:11

Pathman skrev:Kan det være Tom Wood fra Tom Wood's Custom Drive Shafts i Ogden Utah? :think:


Evig heder og ære, samt lønn i himmelen til Pathman! :clap:

Fantastisk service og håndtverk! Endelig kan jeg gasse på med 4wd innkoblet. Bilder og slikt kommer straks....

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg colormax » 26/04/2010, 02:13

Globetrotter skrev:
Pathman skrev:Kan det være Tom Wood fra Tom Wood's Custom Drive Shafts i Ogden Utah? :think:


Evig heder og ære, samt lønn i himmelen til Pathman! :clap:

Fantastisk service og håndtverk! Endelig kan jeg gasse på med 4wd innkoblet. Bilder og slikt kommer straks....

GT

Skal du bekymre deg for akslene på Y61 bør du få deg noen hundre flere HK :mrgreen: , har vel faktisk aldri opplevd de har blitt defekte, selv ikke de som blir brukt til Formula.
Men bortsett fra dette så er det veldig fint noen lager ting som er ennå sterkere :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 26/04/2010, 19:45

colormax skrev:Skal du bekymre deg for akslene på Y61 bør du få deg noen hundre flere HK :mrgreen: , har vel faktisk aldri opplevd de har blitt defekte, selv ikke de som blir brukt til Formula.


Tror ikke de brekker av da, men har irritert meg grønn over en liiiiiten detalj... :D Les mer under:
(Og såvidt jeg vet installerer også AT på Island dobbeltledd når de setter inn 4 tommer fjærløft på sine 38-44 Patroler. Har du lagt merke til om det er dobbeltledd på Trygves??)

GT
Sist endret av Globetrotter den 26/04/2010, 20:24, endret 1 gang
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 26/04/2010, 20:21

Dagens utflukt... :D
Tom Wood’s Custom Drive Shafts i Ogden, Utah (like nord for Salt Lake City)

23042010865-1.jpg

Helt siden jeg fikk giret ned akslingene mine har jeg vært plaget med vibrasjon og ulyd fra fremre mellomaksling når farten passerer ca 50 km/t. Normalt ikke noe stort problem siden man sjelden cruiser rundt med firehjulstrekken inne i stor fart, og har man automatisk frihjulsnav som funker som de skal, vil jo denne akslingen stå stille når man setter spaken i 2H. Mitt mellomakslingsproblem kom når jeg gjorde (vel.. fikk gjort, i dette tilfellet, faktisk) to ting på en gang. Giret ned akslingene fra 4,625:1 til 5,42:1 for å matche 37" dekk, samt at jeg byttet navene til manuelle AVM pga trøbbel med de automatiske (ville ikke koble ut). I tilfeller der jeg ville ha mulighet for å kjøre med firehjulstrekk, ble derfor framakslingen koblet inn manuelt, og ting går dermed rundt uavhenging av om transferkassen står i 2 eller 4. Med nedgiringen av akslingene går mellomakslinger betydelig fortere rundt enn før nedgiring. Samtidig står bilen foreløpig på 35” dekk som øker farten på drivverket ytterligere. Ved måling av vinklene på leddene (fremre mellomaksling, ja) finner jeg at pinjongen peker opp 5 grader, samt at utgående på transfer framover også peker opp - med 7 grader! Mellomakslingen må altså utligne 12 grader, og dette er så langt fra en “z” man kan komme. Ikke spesielt imponert over Mannell Motors i Australia som solgte meg hevesettet, som påstod at vinklene med nye radiusarmer “is definitely not a problem”. Bullshit!

Men! Nå er alt så meget bedre, som det heter. Nød lærer rystet offroader å spinne? I alle fall tok jeg turen innom Tom Wood når jeg var i området. Fant frem til riktig adresse, og gikk inn døren til verkstedet. Slo av en prat med en ung fyr som ble med meg ut for å kikke, men som fort konkluderte med at dette måtte nok Tom se på. “Visitor from Norway???”, en svær kar kom travende ut og tok meg i hånden. Problemer med en mellomaksling? “Not a problem! We’ll take care of you!”. Jeg hadde vel egentlig ventet meg et slags bilverksted med litt ekstra utstyr for å ordne akslinger, men dette verkstedet viste seg å kun være tilrettelagt for produksjon og overhaling av akslinger. Tom fortalte at de sjelden eller aldri så bilene de skulle sitte på. Jeg ble bedt om å kjøre Patrolen rundt på baksiden der han dro opp garasjeporten til lageret og ryddet litt plass. Betingelsen var at jeg måtte skru ut akslingen selv. Han skulle til og med gi meg en god pris om han fikk ta litt bilder og legge inn målene i databasen. Patrol trodde han ikke at de hadde der fra før. Så da var det å rope på “guttungen” Shaun, som viste seg å være sønnen, som da skulle ta bilder, samt lage meg en ny mellomaksling med dobbeltledd!

23042010819.jpg

Shaun inspiserer Patrol-mellomaksling

Etter å ha målt opp riktig avstand og funnet en flens som passet (tror det var fra en Discovery 2, med oppborrede hull til 12 mm bolter), ble det kuttet, sveiset og balansert etter alle kunstens regler. Utrolig fasinerende å se så flinke folk lage ting! Man begynner enkelt og greit med å kutte et rør i passe lengde. Deretter sveises det på en ende med splein og en ende med dobbeltledd. Før sveising måles det selvfølgelig at akslingen er helt rett (kan godta et par tusendels tommer avvik her), og etter sveising justerer man de siste tusendelene med varme (blåselampe).

23042010821.jpg

Finregning av lengde

23042010823.jpg

Og som vanlig når en Patrol dukker opp i USA blir det litt diskusjon...

23042010825.jpg

Første bit av ny mellomaksling

23042010834.jpg

Dobbeltledd-hus og splein-biten til kortenden..

23042010839.jpg

Kryssene monteres i dobbeltleddet

23042010829.jpg

Bitene presses sammen

23042010831.jpg

Og justeres med noen tusendels tommers nøyaktighet før det er klart for sveising

23042010832.jpg

Sveise med apparatet på stativ, og så dreies akslingen 360 grader

23042010843.jpg

Etter sveising justeres de siste tusendelene med varme

Til slutt blir akslingen behandlet, enten med svart lakk eller polering, og til slutt balansert. Min ble polert da Tom mente det ble finere bilder da... :D

23042010844.jpg

Siste kontrollmåling

23042010849.jpg

Balansering av herligheten

23042010857.jpg

Og til slutt polering for "The Looks"

23042010859.jpg

Og det ferdige produktet. Morsomt å se de ved siden av hverandre...
Merkelig hvordan et produkt kan ose av kvalitet bare du holder det i hendene. For ordens skyld tok jeg selvfølgelig en prøvertur; ikke en lyd, ikke en vibrasjon, og da med godt over 100 på speedometeret. Fantastisk bra! Nesten som ny bil. :D

Jeg må vel si meg relativt fornøyd med dagen, og større uttelling for å bare dukke opp på døra en dag, tror jeg skal bli vanskelig å få til. Å få bruke lageret som garasje, god hjelp, ny skreddersydd mellomaksling, samt å få være med på og få forklart hele prosessen, var rett og slett utrolig spennende og hyggelig. Og attpåtil fikk jeg en god pris siden de kunne bruke Patrolen som mal. Tror rett og slett ikke jeg kan få anbefalt disse gutta nok! Ring og bestill!!

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg StianHdj80 » 26/04/2010, 21:02

flott.. min bror sliter med mellomakselen på Dodgen etter 4" løft.. skal tipse han!
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 09/05/2010, 01:15

Hey!

Fremdeles ute og kjører, men det har vært litt smått med action her siste uken(e). Fra Tom Wood’s kjørte jeg nordover mot nasjonalparkene Teton og Yellowstone. La veien innom Bear Lake og campet der en natt. Fint område, og det ser ut til å være rikelig med vannsportaktiviteter, men alt var stengt... Er rett og slett en måneds tid for tidlig ute. Var mutters alene på campingplassen, og vannkranene ute på RV plassene stod og rant for å hindre frostsprengte rør. Kvikksølvet krøp under nullen på natta.

25042010888.jpg

Bear Lake

25042010883.jpg

Litt småensomt på campingplassene i disse tider...

Teton er egentlig en ganske liten park, og her var alle camp sites stengt. En mulighet var om man parkerte bilen og campet ute i terrenget, men slo dette fra meg etter å ha gått tur et par kilometer opp fra parkeringsplassen. Lå en del snø igjen som var pill råtten, samt endel felter uten snø. Ikke spesielt godt hverken på ski eller på beina. På ranger-stasjonen i området mente de også at bjørnene kunne være litt gretne de første par ukene etter at de våknet etter dvalen... Lot det derfor være og kjørte videre til Yellowstone (større park) i håp om at det var flere åpne camper der.

25042010904.jpg

Grand Teton

Og det var var det forsåvidt. En tredjedels camp var åpen i “primitiv” status, som betyr at alt unntatt utedoene er stengt. Booket meg inn, og samme kvelden kom det inn en heftig snøstorm. Dagen etter var omtrent alle veiene inne i parken stengt, og jeg satt i bilen og så film og leste bok. Regnet med at de etterhvert fikk ryddet veiene, så jeg booket inn en natt til. Skrudde ned vareveggen disse nettene og sov inne i bilen. Takteltet har en tendens til å bråke litt når vinden tar seg skikkelig opp. Ikke helt optimal ytterduk på disse teltene, synes jeg, da de er umulig å stramme skikkelig opp. Blir litt mye blafring.

28042010930.jpg

Yellowstone! Mye dyr, men har ikke sett noen bjørner ennå :(

28042010934.jpg

Av og til føles parkene her borte som bondegårder...

29042010946.jpg

Men svovelkildene er helt rå! Spesielt landskap.

Dagen etter var veiene fremdeles stengt, og jeg plasserte meg selv på en cafè med internett i Gardiner, et lite sted rett nord for parken, og surfet og drakk kaffe til de stengte i 5-6 tiden på ettermiddagen. Campet en natt til, men når veiene ikke var åpne neste morgen heller bestemte jeg meg for å fortsette nordover til Glaciers National Park. Same leksa her. Stort sett stengt, men jeg fant en site der porten lå i grøfta, og jeg fikk kjørt meg inn i et skjermet hjørne. Var mutters alene langt pokker inne i skogen, og jeg må innrømme at jeg lyste litt ekstra rundt bilen etter teddy’er før jeg gikk ut på do om kvelden.

30042010969.jpg

På "teltplasss" jakt :)

01052010970.jpg

Og her var porten ødelagt. Yesss!

01052010980.jpg

Camper i Glaciers National Park. Her var det faktisk en person til på campen...

Et par dager senere krysset jeg grensen til Canada. Ingen issues på grensen, og ferden gikk relativt direkte til Calgary. Malin, kjæreste og turkammeraqt for resten av turen, var ventet inn to dager senere. Vasket og ryddet bil, shoppet litt stasj, og veeeeentet. Flyet var i rute, og vi hadde to dager på hotell med swimming pool. Litt godt det også, men nå er vi igjen tilbake til camplivet. Har akkurat kjørt inn i Banff National Park, og regner med å tilbringe litt tid her før vi setter kursen videre mot nord. Kan se ut som det er litt lengre mellom internettstedene opp igjennom Canada, men det får vi ta som det kommer.


060520101007.jpg

Litt luksus når madammen kom ombord etter to måneder i teltcamp i Arktis.

050520101003.jpg

Co-pilot motivasjons program

060520101019.jpg

Varme kilder i Banff. Utrolig bra etter en dag på ski!

070520101033.jpg

Avslutter med et sjeldent syn i The Rockies... Telemarkski!

Vi snakkes!
GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg stensth » 09/05/2010, 09:42

Nu må ja få tummen ur det berömda hålet å få ihop patrolen igen så man kan ta sig ut på tur!
Cred till dig som orkar skriva ned detta för oss!
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg colormax » 10/05/2010, 01:39

Så bra reisefølget ditt kom da, begynte vel bli litt kjedelig å kjøre aleine tipper jeg :D :D Du er kjempeflink til å få gjort ting, beundrer det.
Altid spennende når jeg ser det er oppdateringer fra dere, flott du/dere vil bruke tid på det :dance: :dance:
God tur videre :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Tormod » 10/05/2010, 08:31

Bare litt misunnelig veit jeg :) Sikkert greit å få med seg en co pilot også :wink:
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg colormax » 19/05/2010, 23:37

Nå venter vi veldig på oppdateringer her :dance: Mulig ikke topp prioritering etter dama har vært borte i 3 månder :mrgreen:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 26/05/2010, 08:00

Sorry, folkens!
Har ligget litt "værfast" i Whitehorse siste uken. Har hatt noen administrative problemer. Ble slik at jeg tenkte det var best å vente med skriverier til jeg hadde fått ryddet litt. Lover å oppdatere dere med et reisebrev en av de aller første dagene. Er på farta igjen nå, og kjørte 500 km fra Whitehorse idag. Slo akkurat camp i Beaver Creek noen kilometer fra grensen til Alaska. Regner med å dra en 700 km i morgen til Anchorage.

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg colormax » 03/06/2010, 00:58

Vi begynner bli litt utolmodige vi da :wink:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotter's unURBAN Project

Innlegg Globetrotter » 05/06/2010, 00:33

Hei igjen, folkens!

Da var vi på nett igjen. Beklager at det har tatt litt tid. Som jeg nevnte har vi hatt en liten administrativ stopp som varte i nesten to uker, pluss at ting har tatt litt mer tid på tampen for å få alt i orden. Ikke alt gikk helt som vi hadde tenkt, og da vi rett og slett ble nødt til å tøye det lokale regelverket litt, ville vi egentlig ikke gå i detalj på situasjonen. Heldigvis har vi fått orden på alt til slutt, men det er utrolig frustrerende å måtte bruke så mye tid på kontorarbeid når man er “på ferie”.

Det hele startet på en måte hjemme i Norge da bilen skulle sendes til USA. Jeg kjøpte en bilforsikring fra et stort selskap i norge som skulle dekke meg i både USA og Canada. Betingelsen var at jeg flyttet alle mine forsikringer til dette selskapet, og at premien måtte betales på forskudd. No problem! Alt ble ordnet og jeg skulle få alle detaljer på mail. ...som ikke kom... Like før jeg satte meg på flyet for å reise over, ringte jeg inn for å høre om alt var i orden, og etter å ha forklart situasjonen fikk jeg bekreftet at alt så greit ut. Og siden jeg ikke hadde forsikringsbevis på engelsk, kunne evt amerikanske tollmyndigheter “bare ringe” om det skulle bli noen spørsmål. Bilen gikk igjennom tollen uten diskusjon om forsikring (har i ettertid fått høre at bilforsikring ikke er lovpålagt i mange av statene i USA), og som dere har fått med dere, kjørte jeg omtrent 5000 km den neste måneden. I løpet av denne tiden sendte jeg et par mail for å prøve å få klarhet i status hos nevnte forsikringsselskap, og etter endel tid fikk jeg mail tilbake om at de ikke kunne se at jeg hadde noe annet enn en helt vanlig “norsk” kasko forsikring. Jeg ble selvfølgelig ikke spesielt imponert over å høre dette, så jeg ba de pent om å rydde opp, noe som etterhvert viste seg å ikke la seg gjennomføre?!?!?

Jeg var fremdeles på vei nordover, og rett i forkant av dette krysset jeg grensen til Canada, der bilforsikring er obligatorisk, og en utenlandsk bil som kjører uten kan fort riskikere å bli “impounded”, og dermed måtte importeres (!) for registrering før den slippes løs. Dette kunne i værste fall kostet meg bilen, da Y61 ikke er godkjente og kan importeres til Canada (eller USA). På grensen slapp de meg inn da jeg forklarte at SELVFØLGELIG har jeg forsikring! Slapp å vise papirer så de trodde vel på meg. Forstod egentlig ikke hvor alvorlig situasjonen var før jeg begynte arbeidet med en midlertidig forsikring i Canada og begynte å skjønne hvordan systemet her fungerer. Ble nødt til å kjøpe midlertidig forsikring mens jeg ventet på tilbud fra noen europeiske selskaper (som spesialiserer seg på turbiler og ekspedisjoner) da dette rett og slett er en tidkrevende affere. Og jeg grøsser virkelig ved tanken på hva som kunne skjedd om jeg hadde krasjet og skadet noen på turen gjennom USA.

Men! Alt ordner seg til slutt. Har nå alle forsikringer i boks for USA og Canada, og klarsignal om å få forsikring helt frem til Ushuaia i Argentina. Har ikke helt tenkt å la IF slippe unna sånn helt uten videre, men vil understreke at jeg ikke er sur på vedkommende som i første omgang solgte meg forsikringen. I motsetning til andre norske selskap så gadd hun i hvert fall å prøve, og jeg regner vel egentlig med at det var “fagavdelingen” som ikke hadde gjort hjemeleksen om bilforsikring i nordamerika. Hadde bare vært så mye enklere for meg om de hadde inrømmet dette mens jeg fremdeles var hjemme i Norge og forberedte tur, slik at jeg kunne ha sluppet dette tullet tre-fjerdedeler over kontinentet og med svært begrenset internett og telefon...

Vel vel... Grunnen til at jeg har vært litt stille av meg i det siste er altså, kort fortalt, at vi var litt på kanten av regelverket for en stakket stund. Som dere skjønner er vi på veien igjen, og nå ivrigere enn noen gang! Krysset grensen til Alaska, og satte kursen til Anchorage. Måtte jo nesten ta en tur for å se hvordan bygda så ut. Har fått tatt litt bilder og slikt.. :) Poster umiddelbart!

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

ForrigeNeste

Returner til Ekspedisjoner

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron