[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
4x4norway.no • Se på emne - Mistet fremdrift Y61 manuell kasse

Mistet fremdrift Y61 manuell kasse



Mistet fremdrift Y61 manuell kasse

Innlegg kjuliussen » 06/04/2016, 10:19

Hei,

På vei til jobb i dag så mistet jeg plutselig fremdriften. DVs at bilen klarte så vidt å bevege seg på lavt turtall, men så fort jeg øket turtallet bare sluret den. Jeg hadde ikke kommet mer en ett par hundre meter hjemmefra, sa jeg fikk den hjem. Bilen er en Y61 2000mod med manuell kasse. Første jeg tenkte var clutchen, men den er ny i oktober da jeg satte inn motoren etter full overhaling. Men ville jeg ikke merket gradvis hvis det var clutchen?
Tenker girkasse eller fordelerkassa. tenker mest fordelerkassa, for jeg fikk giret helt vanlig da det skjedde.

Noen som vet hva det kan være?
kjuliussen

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 3
Registrert: 20/01/2014, 12:58

Re: Mistet fremdrift Y61 manuell kasse

Innlegg Rognlia » 18/04/2016, 13:27

Hallo
utifra modellen vil jeg tro at det er en 2,8 motor du har.
Her er det ikke dobbelmasse svinhjul som på 3liter.
Dermed er det få andre ting en clutch som kan slure.
Alt annet er drev og vil enten være i inngrep eller ikke.
Mvh
Ari
Rognlia

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 69
Registrert: 21/11/2007, 15:47
Bosted: Lommedalen/ Kongsberg

Re: Mistet fremdrift Y61 manuell kasse

Innlegg Nazgarot » 22/04/2016, 20:20

Jeg opplevde det samme på min 2001 mod 3.0 GR. På vei ut av en rundkjøring rust plutselig turtallet opp ved gasspådrag uten at bilen akselererte. Jeg var på vei ut på Rv23, og måtte tvinge bilen fremover rundt 2 km i ca 20 km/t for å komme meg av veien igjen. Jeg mistenkte øyeblikkelig clutchen, med det skulle vise seg å være verre.

Første teorien min var at flere fjærer på clutchen var skadet eller lekkasje i systemet slik at kraftforsterkeren aktiverte slavesylinderen utilsiktet. Da jeg fikk bilen opp på en bukk å girkasse m/tilbehør ned så konkluderte jeg med at det var en utslitt clutch. Men, hele clutchklokka var full av oljeslam. Det forklarte hvordan en clutch som bare hadde gått 40k kunne være totalt utslitt. Jeg mistenkte lekkasje fra girkassen, og tok like godt full overhaling (Det var nok likevel på tide). Det var imidlertid et sprengt dobbelmasse svinghjul som var årsaken til problemet. Fett hadde kommet ut av svinghjulet, men det fungerte fortsatt delvis. Jeg merket ikke noe på bilen før det plutselig skjedde...

Om du har dobbelmasse svinghjul og det ikke er årsaken anbefaler jeg likevel preventivt bytte om du ikke byttet ved motoroverhalingen. Jeg kjøpte et originalt Nissan svinghjul fra "http://www.milneroffroad.com/" for 6k. Det er vel verdt det med tanke på jobben med å rive ned girkasse ++

mvh

ED
Nazgarot

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 4
Registrert: 09/06/2012, 17:53


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron