Har en 2008 modell selv som nettopp rundet 100.000 km. Pratet med Nissan om dette problemet og de ville ikke anbefale bypass av oljekjøler da den har en viktig funksjon (deres egne ord). Klart Nissan vil ikke anbefale en slik ting uansett, så det blir jo på egen risiko i så fall.
Det de anbefalte var å bytte radiatoren nå for da å "nullstille" all eventuell slitasje og feil på oljekjøleren. De understreket det som er nevnt her tidligere, at hva slags olje som helles på automatkassa også er veldig viktig da feil olje kan skade plasten i oljekjøleren.
Bytte av radiator med oljekjøler og ny olje kommer på 6000 kr inkludert jobben, så jeg tror uansett jeg kommer til å gjøre dette. Da blir all jobb gjort autorisert, noe som kan fungere som et viktig argument ved et framtidig salg av bilen. Da slipper jeg også å kjøre rundt med en "tikkende bombe" i bilen og hele tiden lure på om den skal "gå av" en dag.. Man får uansett aldri en 100% garanti når det gjelder bil, men man kan i hvert fall gjøre det man kan for å begrense skader.
Her er litt info om en måte å kjøre bypass for de som ønsker det:
http://www.etrailer.com/question-37525.htmlog her (på en Navara, men det er muligens noe av det samme):
http://www.clubfrontier.org/forums/f23/ ... ass-42555/