Pathfinder og 4wd/auto.

Hei!
Jeg tenkte jeg bare skulle høre med dere som har Pathfinder, om hvordan dere bruker 2WD, Auto, 4WD (High) osv nå på denne tiden av året.
Som kjent så blir jo drivverket litt stivt med 4WD og manøvrering på trange plasser (P-hus, p-plasser osv) blir litt fomlete og rart.
I manualen så står det at man helst ikke skal overgå 100km/t med 4wd koblet inn. Vet ikke helt om dette er utslagsgivende, men ser poenget i hht drivstoffforbruk, slitasje osv.
Personlig så merker jeg at veigrepet blir bedre med 4x4 (selvfølgelig), men nå er det mye rart føre om dagen. Noen steder er det tørre, fine veier og noen steder er det veeeeldig glatt. Og andre steder snøfyllte veier.
Jeg har for det meste kjørt på Auto så langt og er fornøyd med det. Kjører jeg der det er litt ulent, så kobler jeg bare inn 4wd. Dette fungerer utmerket.
Men ettersom føret varirer så veldig om dagen (kjører en del), så er det steder hvor jeg synes at "akkurat her skulle jeg hatt 4wd koblet inn".
En annen ting, hvordan fungerer auto i praksis? Hvor mye må bakhjulene spinne før de kobler inn forhjulene? Er det veldig umiddelbart? Selvfølgelig så er den litt tregere når det er kaldt (regner med det er riktig?).
Jeg tenkte jeg bare skulle høre med dere som har Pathfinder, om hvordan dere bruker 2WD, Auto, 4WD (High) osv nå på denne tiden av året.
Som kjent så blir jo drivverket litt stivt med 4WD og manøvrering på trange plasser (P-hus, p-plasser osv) blir litt fomlete og rart.
I manualen så står det at man helst ikke skal overgå 100km/t med 4wd koblet inn. Vet ikke helt om dette er utslagsgivende, men ser poenget i hht drivstoffforbruk, slitasje osv.
Personlig så merker jeg at veigrepet blir bedre med 4x4 (selvfølgelig), men nå er det mye rart føre om dagen. Noen steder er det tørre, fine veier og noen steder er det veeeeldig glatt. Og andre steder snøfyllte veier.
Jeg har for det meste kjørt på Auto så langt og er fornøyd med det. Kjører jeg der det er litt ulent, så kobler jeg bare inn 4wd. Dette fungerer utmerket.
Men ettersom føret varirer så veldig om dagen (kjører en del), så er det steder hvor jeg synes at "akkurat her skulle jeg hatt 4wd koblet inn".
En annen ting, hvordan fungerer auto i praksis? Hvor mye må bakhjulene spinne før de kobler inn forhjulene? Er det veldig umiddelbart? Selvfølgelig så er den litt tregere når det er kaldt (regner med det er riktig?).