Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg colormax » 12/05/2011, 18:19

Det blir helt supert, det er ofte dette som tar disse fjærene, vi slurver jo med dette hele gjengen:-)
Siden du har så mye lass kan det muligens være lurt med mer gummi. da får du ikke så smell når de treffer/bunner.......
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Tormod » 21/07/2012, 02:05

Er du fornøyd med den ECUTalk enheten?? har du det displayet montert i bilen eller bruker du bare pc'en?? Driver å vurderer å bestille et slikt dispaly så jeg har oversikt over hva som skjer med motoren.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 31/07/2012, 00:57

Globetrotter skrev:
colormax skrev:Ser litt på bildene dine, ser du har glemt noe vesentlig, og så da er det ikke så rart du får problemer med fjærene :badboy:
Du har glemt flytte ned aksel stopperen, det vil si att fjærene blir komprimert alt for mye, da risikerer du både å ødelegge dempere og fjærer.
så de å få en kloss mellom der, den bør minst være på 7 cm tipper jeg. god tur videre :-)

Neeeeeeeeiiida! Med 37" så stopper dekkene i skjermen lenge før fjærene komprimeres for mye! :D

Men fra spøk til revolver, du har helt rett. Dette er ikke noe problem ved normal kjøring, men i noen tilfeller (feks Moab) har nok fjærene blitt godt komprimert ved en anledning eller tre. Planlegger en litt større gjennomgang av bil i La Paz i Bolivia, og der skal det være fasiliteter for å få ordnet litt sånne detaljer. Så med nye fjærer og senket bumpstop (blir vel mer i retning av 14 cm, tenker jeg...? 120 mm løft og med 37" hjul...? må ut og måle...) blir det nok orden i sysakene!

Blir dokumentert, det er i hvert fall helt sikkert! :)
GT

har du den på bokken , løs demprene og ut med bak fjærene, så kjører du akslene opp da får du målt riktig avstand min 5 -6 cm igjen før dekka treffer karosseriet da måler du hvor lange disse støt putene skal være. legg til litt ekstra om de komprimerer mye. Lykke til
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Globetrotter » 21/08/2012, 22:00

Tormod skrev:Er du fornøyd med den ECUTalk enheten?? har du det displayet montert i bilen eller bruker du bare pc'en?? Driver å vurderer å bestille et slikt dispaly så jeg har oversikt over hva som skjer med motoren.

Hei!

Blir fort noen dager (måneder?) mellom hver gang jeg surfer innom garasjetråden min så lenge jeg er på tur, ja. Beklager det. Skal se om det ikke blir litt mer garasje-aktivitet når vi kommer hjem. Må jo nesten bli en turbil nr 2 etter alt vi har lært på tur..... Kanskje......

Men! ECUTalk! Funker fint. Jeg bestilte kun en usb kabel og kobler denne evt til en liten pc vi har ombord. Lett å koble opp. Dog vil jeg påpeke at det er svært sjelden jeg gidder å koble på. Var seff litt stilig til å begynne med, men etterhvert så blir det mindre og mindre. Det jeg egentlig kunne tenke meg var å kunne scanne igjennom evt feilmeldinger fra bilen, og eventuelt slette disse. Dette er ikke mulig med ECUTalk (så vidt jeg vet, men har ikke sjekket siste versjoner). Ellers var det i en periode interessant for meg å finne ut om MAF sensoren var i orden, og det kunne jeg elegant lese ut med ECUtalk (og den var i orden).

Ellers mener jeg det mest interessante å holde under kontroll er temperaturer, og det er begrenset hva ECUTalk kan hjelpe deg med her. For min egen del leter jeg med lys og lykter etter en liten digital "mulitimåler" som kan skifte mellom oljetemperatur automatkassen (retur), eksostemperatur, oljetemp/oljetrykk motor. Om noen vet om slike som ikke koster det hvite i øyet så send meg et tips!

Så litt usikker på hvor nyttig ECU Talk egentlig er, men stilig er den!
Espen
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Globetrotter » 21/08/2012, 22:08

colormax skrev:har du den på bokken , løs demprene og ut med bak fjærene, så kjører du akslene opp da får du målt riktig avstand min 5 -6 cm igjen før dekka treffer karosseriet da måler du hvor lange disse støt putene skal være. legg til litt ekstra om de komprimerer mye. Lykke til

Hangler og går (har ikke satt oss fast ennå!). Men vurderer faktisk å skru av og ta med stopperne hjem for litt modifisering. Det har seg nemlig slik at vi skal en tur hjem for et par måneder nå i høst, og utsetter dermed hjemreisen enda engang. Ser ut som vi kan lagre Patrolen trygt i Nairobi, og om vi klarer å jobbe et par måneder i vinter blir det mer rockandroll nordover Afrika neste år også. Kan hende jeg burde investere i et par nye fjærer bak for syns skyld... :-)

Espen
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Tormod » 22/08/2012, 21:25

Globetrotter skrev:
Tormod skrev:Er du fornøyd med den ECUTalk enheten?? har du det displayet montert i bilen eller bruker du bare pc'en?? Driver å vurderer å bestille et slikt dispaly så jeg har oversikt over hva som skjer med motoren.

Hei!

Blir fort noen dager (måneder?) mellom hver gang jeg surfer innom garasjetråden min så lenge jeg er på tur, ja. Beklager det. Skal se om det ikke blir litt mer garasje-aktivitet når vi kommer hjem. Må jo nesten bli en turbil nr 2 etter alt vi har lært på tur..... Kanskje......

Men! ECUTalk! Funker fint. Jeg bestilte kun en usb kabel og kobler denne evt til en liten pc vi har ombord. Lett å koble opp. Dog vil jeg påpeke at det er svært sjelden jeg gidder å koble på. Var seff litt stilig til å begynne med, men etterhvert så blir det mindre og mindre. Det jeg egentlig kunne tenke meg var å kunne scanne igjennom evt feilmeldinger fra bilen, og eventuelt slette disse. Dette er ikke mulig med ECUTalk (så vidt jeg vet, men har ikke sjekket siste versjoner). Ellers var det i en periode interessant for meg å finne ut om MAF sensoren var i orden, og det kunne jeg elegant lese ut med ECUtalk (og den var i orden).

Ellers mener jeg det mest interessante å holde under kontroll er temperaturer, og det er begrenset hva ECUTalk kan hjelpe deg med her. For min egen del leter jeg med lys og lykter etter en liten digital "mulitimåler" som kan skifte mellom oljetemperatur automatkassen (retur), eksostemperatur, oljetemp/oljetrykk motor. Om noen vet om slike som ikke koster det hvite i øyet så send meg et tips!

Så litt usikker på hvor nyttig ECU Talk egentlig er, men stilig er den!
Espen

Etter det jeg har skjønt så kan den boksen du kan kjøpe å koble rett i diagnose kontakta lese ut feilmeldinger og slette disse.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Forrige

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester