Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt



Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 19:51

Bjørn-Erik:
Er det radiusarmer fra Snake du har på din? Har du fått montert på stabilisatorstag?
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Bjørn-Erik » 15/01/2009, 20:16

De er ifra Snake Racing ja, men må nok lage noe klosser mellom lenkarma og stabstaget ellers tar det oppi mellom-akslingen..
Men sånn som org. styrestaget ditt så er det vel justerbart i den ene enden.?! jeg har et bøyd org. m/just i ene enden som du kan få. (sveise isammen de to så har du justerbart)..
Du kjører ikke E6 forbi Hamar når du kjører Oslo-Nord Vestlandet..???
Bjørn-Erik

Grøftas Konge
 
Innlegg: 449
Registrert: 16/10/2007, 11:04

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 20:20

Tenkte også å legge inn litt bilder fra et lite bi-prosjekt. Måtte jo sysle med noe mens jeg ventet på nye bolter fra Nissan :)

Bling-trinn har aldri vært helt min stil, så dette ble raskt demontert. Her er det kun svart stål som gjelder, og da måtte det jo bli en ny kanalbeskytter, eller råkkslaider, som det heter på godt norsk. Er jo mulig at Aussie-style har vært litt inspirasjon her også.

Fikk meg tak i litt rør og kappet i vei. Tok utgangspunkt i 1-og-3/4 " rør og 40x40 firkantrør.

IMG_9742.JPG
IMG_9745.JPG

Siktet det hele inn "på" bilen, og pønsket ut noen dugelige fester. Hadde i utgangspunktet tenkt å lage kraftige rør med stor anleggsflate direkte inn på ramma, men etter å ha konstatert at tjukkelsen på ramma ikke er mer en max 2,5 mm ble det egentlig skrinlagt. Anleggsflaten måtte ha vært relativt stor, og bolthullene mange, noe som igjen ville ha svekket ramma. Gikk derfor for en annen løsning der festene ble lagt opp mot de tre karroserifestene på hver side. Et press oppover vil dermed løfte både ramme og karroseri med evt last. For å unngå vridning, eller at slideren flytter seg ut eller inn, ble to kraftige stag lagt inn på ramma, men da uten hensikt å "bære" konstruksjonen. Har tro på at dette kan ta i mot ganske så kraftig før jeg bretter opp kanalen.

IMG_9747.JPG

Og med litt pulverlakk ble hele greia rett vakker...

IMG_9844.JPG

Blir spennede å se om den funker som det var tenkt.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 20:27

Er VELDIG interessert i bendede styrestag med justering om dagen...

Fra en gang rundt 2003-2004 leveres det kun helsveisede styrestag til Patrol. Selv når Nissan prøver å bestille stag til eldre modeller, får de kun opp det helsveisede. Null justering. Sært... Det var i hvert fall det jeg ble fortalt (og vist) hos den lokale Nissan forhandleren.
Sist endret av Globetrotter den 15/01/2009, 20:56, endret 1 gang
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 20:36

Og siden vi er inne på styrestag... Er det noen som har kommet over senkede/droppet pitman arm til Patrol? Ser for meg at den økede vinkelen man får på styrestaget når man hever kan gjøre styringen mer upresis når akslingen er i bevegelse (flexer). Ser for meg en optimal løsning med en pitman arm som er senket med 2-3", og resten justert på styrestaget. Men har ikke hatt tid til å lete så mye etter noe slikt ennå...
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 21:08

øystein:
Har ikke turt å summere alt ennå... :? Men skal se om jeg kan få satt opp et overslag. Frakt fikk jeg på et vis ordnet gjennom en bekjent av en bekjent (jeg jobber for et RoRo-rederi) til en latterlig billig penge, men tviler på at jeg drar i land en slik avtale en gang til.. Organisering tok forøvrig MANGE timer med svette, tårer og frustrasjon! Alt går, selvfølgelig, men vær forberedt på at ting tar TIIIIIIID...
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg stensth » 16/01/2009, 00:05

Då får det nog bli ett inköp av sänka armar då!
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 16/01/2009, 21:34

stensth skrev:Då får det nog bli ett inköp av sänka armar då!


Ja, det er det ikke noe å lure på :D

Snake Racing reklamerer med armer som har 2, 3, 4, 5, 6, og 7 tommer drop, og de påstod på mail til meg at det var forskjellige armer. Mannell Motors derimot (som også selger disse armene (med Snake Racing logo på)), mente at dette ikke stemte, og at de hadde bare to forskjellige som var optimalisert for 3" og 5" heving.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg stensth » 16/01/2009, 23:42

Det får bli lite längre fram i tiden. Samköp kanske med någon?
Har annat som det ska läggas pengar på nu...
Hade varit fint å haft mer pengar ju... :wall: :doh: :dance:
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg colormax » 17/01/2009, 11:22

Globetrotter skrev:Og siden vi er inne på styrestag... Er det noen som har kommet over senkede/droppet pitman arm til Patrol? Ser for meg at den økede vinkelen man får på styrestaget når man hever kan gjøre styringen mer upresis når akslingen er i bevegelse (flexer). Ser for meg en optimal løsning med en pitman arm som er senket med 2-3", og resten justert på styrestaget. Men har ikke hatt tid til å lete så mye etter noe slikt ennå...


Du er nok inne på noe veldig riktig her. senker du festet på rammen, så vandrer dekket ikke så langt ut til siden, ved mye flexing. men fortsat veldig fint å få muligheten til å justere akslene
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Bjørn-Erik » 17/01/2009, 12:29

Hei :hand:
Tror ikke jeg ville senket pitman-armen.., da den vil bli sittende veldig utsatt til v/offroad kjøring (tenker da på stubber og stein)...
Hadde nok heller flyttet opp styrestaget på knokkelhuset.
Vet Snake har laget knokkelhus til 160, men har ikke sjekket om dem har til Y61 eller LHD...
SnakeKnuckle.jpg
Bjørn-Erik

Grøftas Konge
 
Innlegg: 449
Registrert: 16/10/2007, 11:04

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 18/01/2009, 15:49

Bjørn-Erik skrev:Hei :hand:
Tror ikke jeg ville senket pitman-armen.., da den vil bli sittende veldig utsatt til v/offroad kjøring (tenker da på stubber og stein)...
Hadde nok heller flyttet opp styrestaget på knokkelhuset.
Vet Snake har laget knokkelhus til 160, men har ikke sjekket om dem har til Y61 eller LHD...

Vedig godt poeng! Tror jeg skal sende en mail til Rhino hos Snake og spørre om de har noe slikt for Y61. Det er, som du sier, greit å ha dette staget lengst mulig ute av veien for stubber og stein.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg colormax » 18/01/2009, 16:51

Ubalanse i dekk??
Har du sentret felgene når du dro de til, strammer du til en bolt på disse felgene gjør det synsykt utslag. du må sentre felgene når du drar de til.
det beste er å kjøre disse dekka 10- 20 mil, så balansere de, har du sjekket forstilingen etter ombyggingen :?:
Patrolen er veldig var på at ting må være riktige, ellers blir den pyton å kjøre.
så galt som du beskriver det, bør det være fler ting som ikke stemmer. men de ordner selfølgelig opp det om det er noe som er feil med det.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Bjørn-Erik » 18/01/2009, 19:51

Vedig godt poeng! Tror jeg skal sende en mail til Rhino hos Snake og spørre om de har noe slikt for Y61. Det er, som du sier, greit å ha dette staget lengst mulig ute av veien for stubber og stein.[/quote]

Hei :hand:
Det må vi få en tilbakemelding på..
NB!! Husk venstrestyring (var det jeg glemte v/best. av Panhardstaget foran)...
Bjørn-Erik

Grøftas Konge
 
Innlegg: 449
Registrert: 16/10/2007, 11:04

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 18/01/2009, 23:27

colormax skrev:Ubalanse i dekk??
Har du sentret felgene når du dro de til, strammer du til en bolt på disse felgene gjør det synsykt utslag. du må sentre felgene når du drar de til.
det beste er å kjøre disse dekka 10- 20 mil, så balansere de, har du sjekket forstilingen etter ombyggingen :?:
Patrolen er veldig var på at ting må være riktige, ellers blir den pyton å kjøre.
så galt som du beskriver det, bør det være fler ting som ikke stemmer. men de ordner selfølgelig opp det om det er noe som er feil med det.


Lagt på etter læreboken :)
Forstillingen er i prinsippet ikke endret, forutsatt at de nye radiusarmene har korrekt lengde i forhold til hverandre da.. Med drop armer er alle forhold og vinkler beholdt. Unntaket er styrestaget som får større vinkel og må forlenges, men det i seg selv bør ikke ha innvirkning på "vobling" (muligens et nordvestlandsdialekt-ord det der...) i gitte hastigheter? I 0-65 km/t er alt perfekt. Over 85 funker også bra, men av og til noe vibrasjon. I 70 rister det så jeg ikke klarer å holde en brusflaske til munnen!! Kommer til å ta en hjulstillingskontroll når jeg har fått alt på plass og justert slik jeg tror det funker best, men vil i alle tilfelle få balansert de hjula. Du vet ikke om Scania Tønsberg har et samarbeid med noen i Oslo, vel? (Scania Oslo??) Hadde vært greit å slippe å kjøre ens ærend til Tønsberg (i arbeidstiden) for å få balansert hjul...
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

ForrigeNeste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester