Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt



Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 27/02/2009, 14:38

colormax skrev:Kommer du til Svindal til helgen , så får vi se lit hvordan dette oppbygningen virker. :dance:


Hei Roger!

Jeg er dessverre booket denne helgen. Lover dypt og hellig å komme sterkere igjen!

Ellers er jeg ikke helt i mål med den saken jeg nevnte tidligere i tråden her, med ulyder og vibrasjon i drivlinje/girkasse. Det har etterhvert visst seg at dette har vært både det ene og det andre... Ikke helt rett frem diagnostisering, akkurat... Skal skrive litt mer om dette så fort jeg har noen ledige stunder.

God helg! (og kjør pænt....)
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 27/02/2009, 15:06

rustbjønn skrev:Dritrå bil. takk for mye inspirasjon, hehe. Er den hevinga di mye dyrere enn 4" ome?

Hvor mye skal du ha for et par råkkslaiders?


Hei Rustbjønn,

Selv takk for komplementer! Må si jeg liker den bedre og bedre selv... :D

Ang pris kommer det litt an på hva du legger i 4" OME. Tror du kan få tak i forskjellige "nivåer" av dette. Det som gjør at mitt sett koster litt ekstra er at jeg også skifter ut alle lenkarmene som holder akslingen til ramma. Dette er øvre og nedre arm bak, samt nye radiusarmer framme (går utifra at du har kikket på bildene tidligere i tråden). Mange 4" hevesett benytter originale armer, og korrigerer castor vinkel med asynkrone foringer og space'ing av transfer. Dette slipper jeg (iflg leverandør...). Skal du opp så mye som 3-4 tommer eller mer, må du forlenge panhardstagene dine eller bytte de ut med justerbare, i alle tilfeller. Pass på å ta disse med i prisen. Patroler nyere enn 2003 (tror jeg det var) har ikke justerbart styrestag. Du får dermed ikke justert styringen tilbake til senter uten å forlenge dette (eller bestille nytt med justering (fås ikke hos Nissan...)).

De rimeligste 4" hevesettene (fjærer, dempere, styredemp, panhards, foringer, bremseslanger) jeg har sett i Australia begynner på i overkant av 10000,- NOK pluss moms pluss frakt. Frakt er i alle tilfeller DYRT om ikke du kjenner noen som kjenner... Jeg driver akkurat nå og prøver å få sendt et par styrestag oppover med flyfrakt, og det er et jævlig mas. Er ennå ikke sikker på om det går... De er visst noen cm for lange for standard-pakke-størrelse.

Jeg har ikke helt komplette tall for " 5"-settet mitt på plass i garasjen..", men det koster ca 4500 AUD for kit'et, komplett med alle lenkarmer, panhards, styredemper, bremseslanger, just for lastventil, noen nye dogbones (som ikke passer helt...), fjærer, justerbare støtdempere, etc.

Når det gjelder sliders har jeg egentlig ikke mulighet til å lage flere av disse. De er en "one-off" konstruksjon som er sveiset sammen i min lillebrors verksted på vestlandet, og pulverlakket på en fabrikk i nærheten. Jeg jobber normalt på kontor i Oslo, og har skikkelig dårlig med verksted tilgang til daglig.... MEN! Jeg kan jo alltids sjekke med lillebror...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg StianHdj80 » 27/02/2009, 16:02

tusen takk for info..
fikk pris på norsk offroad teknikk på 16 tus og da skulle alt som jeg trengte være med., fikk og beskjed at jeg måtte kappe skjermene hvis jeg skulle ha på 37" med 12" felg.

Hva står AUD i nå?

Når det gjeld sliders må du gjerne høre med din bror ja, men det haster ikke. har ikke fått hentet bilen ennå(rast rygg, he he), men syns bare de passet utrolig myr bedre til sånn bil/kjøring enn noe av det andre jeg har sett.

Gleder meg til å se bilen din i aksjon
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 27/02/2009, 16:42

Hei igjen,

"Alt som trengs" er et relativt begrep... :) Jeg ønsket å unngå løsninger som justerer castor med foringer, og som ikke lar en justere vinkler på mellomaksler, samt at jeg vill ha mulighet for å "flytte" bakaksel litt bakover. Dette koster seff ekstra.

Mener at AUD står idag i ca 4,5 = altså i overkant av 20000,- NOK + mva + frakt. Det hadde forøvrig vært interessant å høre hva et sett "med alt som trengs" inneholder..? Justering av lastventil? Bremselanger? Panhards? Dog-bones?? Evt senking av hydraulisk disconnector? Blir fort litt mikk når et slikt sett skal skrues på..... :) Men gøy er det når det er ferdig!!

Jeg er rimelig sikker på at jeg med mitt sett (med en liten spacer på radiusarmen) kan kjøre 37" uten å kutte skjermer i det hele tatt. Kaaaaaanskje i litt plast helt innerst, bak, i fremre hjulbue (originale "skvettlapper" må selvfølgelig bort).

Sliderene funker helt utmerket! Vil selvfølgelig komplettere med et par plater under også.

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg StianHdj80 » 27/02/2009, 17:48

Gøy skal det bli og! Skal se om jeg finner tilbudet her så skal du få se hva et sett med "alt" inneholder.
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg StianHdj80 » 27/02/2009, 17:57

Se her GT. Her er det som sku være "alt som trengs" til 4" løft.. Ser du no som mangler?

OME TRIM PACKER 1,00
Old Man Emu Trim Packer 1,00
Ome Coil Spring 4" Front Nissan
Competition only NO TÜV
2,00
Ome Coil Spring 4" Nissan
Competition only NO TÜV REAR
2,00
OME Nitrocharger Competition
Shock No TÜV
1,00
OME Nitrocharger Competition
Shock No TÜV
2,00
OME GEAR BOX PACKER KIT 1,00
Tough Dog bremseslange 2 stk
IKKE TÜV Godkjent
1,00
Tough Dog Caster kit 3graders (3"
hevesett)
1,00
Tough Dog Panhard Rod
justerbar Rear IKKE TÜV Godkjent
1,00
Tough Dog Panhard Rod
justerbar front IKKE TÜV Godkjent
1,00

colormax nevnte at det finnes noe å bare bygge opp fjærene(var også billig). Hva mener du om denne typen heving?
Sist endret av StianHdj80 den 27/02/2009, 19:50, endret 1 gang
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg KLAA » 27/02/2009, 19:02

Det han mener er et sett med fjærspacere. De fåes i Australia og hever hendoldsvis 30 eller 50mm.
30mm kosta ca 1100kr ferdig med frakt til Norge
se her: http://www.4wd1.com/coil_spring_spacers1.htm
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg StianHdj80 » 27/02/2009, 19:34

Yess, de er det ja. Bare lurte på om noen hadde erfaringer fra denne måten heving
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg KLAA » 27/02/2009, 20:21

Jeg bestilte et sett 30mm derfra, mulig Roger kjører med disse på bilen sin nå sammen med fjærer og dempere fra y61. Han kjøpte iallefall det settet mitt
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg StianHdj80 » 27/02/2009, 20:23

Var det bra å kjøre med både off og on road
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg StianHdj80 » 01/03/2009, 12:24

rustbjønn skrev:Se her GT. Her er det som sku være "alt som trengs" til 4" løft.. Ser du no som mangler?

OME TRIM PACKER 1,00
Old Man Emu Trim Packer 1,00
Ome Coil Spring 4" Front Nissan
Competition only NO TÜV
2,00
Ome Coil Spring 4" Nissan
Competition only NO TÜV REAR
2,00
OME Nitrocharger Competition
Shock No TÜV
1,00
OME Nitrocharger Competition
Shock No TÜV
2,00
OME GEAR BOX PACKER KIT 1,00
Tough Dog bremseslange 2 stk
IKKE TÜV Godkjent
1,00
Tough Dog Caster kit 3graders (3"
hevesett)
1,00
Tough Dog Panhard Rod
justerbar Rear IKKE TÜV Godkjent
1,00
Tough Dog Panhard Rod
justerbar front IKKE TÜV Godkjent
1,00

colormax nevnte at det finnes noe å bare bygge opp fjærene(var også billig). Hva mener du om denne typen heving?

Fikk du sett denne GT
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 02/03/2009, 01:12

Hei igjen! :hand:
Rakk akkurat å se den før jeg ble dratt ut i en ventende bil og tatt med til fjells... Ble fint lite skruing denne helgen.

Inneholder alt du trenger for å løfte doningen opp i riktig høyde. (det "mangler" en støtdemper i listen, men det er sikkert bare en tyrkleif). Men trim packers??? Er ikke det slike gummiklosser man legger mellom signe fjærer? Var ikke klar over at det er vanlig å sende medet nytt lift kit. Normalt er den ene fjæren laget bittelitt lenger enn den andre (i et sett,ja) for å kompasere for førervekt. Det var i hvert fall tilfellet på mitt. Dessuten må du også påregne en ny styredemper om du har tenkt å sette på litt større sko... En slik så jeg ikke på listen.

Det er likevel viktig å være klar over et par detaljer. Personlig synes jeg 4 tommer løft er mye på originale armer, men det skal jo sies at det er mange som har gjort det på denne måten og er fornøyde med resultatet. Det har vært diskutert litt i både min og Bjørn-Eriks garasje om for og mot (mest mot.. :) ). Stensth har vel muligens en slik løsning, og han er jo så vidt jeg vet, meget fornøyd. En ting jeg hadde sjekket opp (feks med stensth eller andre som kjenner disse settene (colormax?)) er om du får på igjen fremre stabilisatorstag. Har en mistanke om at dette vil komme borti eksos og mellomaksling, men jeg er ikke helt sikker (jeg har litt andre fester på mine nye armer). Ellers tror jeg du må påregne å modifisere eller kjøpe nye dog-bones til stabilisatorstaget bak. 4" heving vil gi en veldig bratt vinkel til disse om du benytter de originale (vet faktisk ikke om det er mulig??), og du kan kanskje få problemer med funksjonen til disconnector. Mulig stensth har prøvd ut dette også? At det følger med 2 bremseslanger betyr at du må erstatte bremseslangen bak med en av de som idag står framme (de er lengre). Jeg er heller ikke så veldig begeistret for asynkrone castor foringer, men det er jo en adskillig rimeligere løsning enn nye radius armer, og fungerer helt sikkert fint for mange. Også her tenker jeg at 4 tommer å tøye strikken så langt det går (men det skal jo gå! :D ). For et 4 tommer løft bør du muligens justere mer enn 3 grader (har lest at mange på australske forum bruker 3,5 eller 4 grader), og da begynner det å bli relativt lite "gummi" igjen mellom bolter og radius arm (gir kortere levetid og mer vibrasjon). Spacing av transfer har jeg ikke prøvd, da vinkelen på fremre mellomaksling er litt hyggeligere med de nye radiusarmene.

Når det gjelder spacere for fjærene har jeg rett og slett aldri vurdert dette. Helt sikkert den rimeligste løsningen for å få høyere bil, men altså......... :) Kan jo være i en kombinasjon med et lavere fjærløft, men du får akkurat de samme issues med vinkler på castor, stag og armer. Og det vil jo ikke kunne gi en økning av flex, da du benytter de samme fjærene. Bedre å legge på et par tusen for fjærer som går "hele veien" mellom aksling og ramme. Og så mye som 4 tommer med plastklosser på toppen av fjærene vil i hvertfall jeg fraråde på det sterkeste!

Ble muligens litt ustrukturert her, men det begynner å bli sent..... Tar gjerne opp tråden i morgen. Og så skal man jo alltid huske på at det er ikke noen absolutt fasit på dette. Har sett mange kapable oppsett, og man må gjøre sine vurderinger opp mot hvordan bilen skal brukes.

GT
Sist endret av Globetrotter den 02/03/2009, 13:09, endret 1 gang
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg StianHdj80 » 02/03/2009, 08:55

Kjempeflott! slett ikke ustrukturert. Det er nyttig å få høre fra noen som har vært borti en del før.
Må bare si tusen takk for mye god info. :clap: . Heller mest mot 4" og 37" men har de siste dagene tenkt litt på åssen det ville bli med 2" løft og 37" :think:
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 02/03/2009, 10:06

2" løft og 37" hjul, tror jeg blir MYE jobbing med vinkelsliper... Hva med 2" tommer på fjærer og 2" body-lift? Blir anstendig høyt uten å tulle for mye med castor, stabstag, panhards, styrestag, etc.

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg StianHdj80 » 02/03/2009, 10:21

ja tanken har streifet meg. Vet du no om dette? hva som må gjøres med bodylift som f.eks rattaksel o.l.
LC 80
LC 70
StianHdj80

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 545
Registrert: 09/10/2008, 22:15
Bosted: Søgne, Vest-agder

ForrigeNeste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron