Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt



Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 03:39

************* Garasjetråden min er stort sett på hold, og oppdateringer skjer under "Turer": viewtopic.php?f=24&t=2563 *********************

Okey...

Har hatt et Patrol prosjekt gående en stund, og det har nå kommet såpass igang at jeg tenkte å vise frem litt om hva som skjer.

Utgangspunktet for prosjektet er en 3liter turbodiesel, 2004 modell.

IMG_8889.JPG

Det er vel nesten ikke vits å legge inn "før"-bilder av en Patrol på et Nissan 4x4 forum, men bakgrunnen var så fin... Flagg og greier...

Tidligere i høst satte jeg sammen en lengre handleliste av diverse godsaker fra Down Under. Det viste seg fort at ved utagerende handling var prisene i Europa (som jeg var i stand til å finne) rett og slett ikke overkommelige. Etter mye frem og tilbake fikk jeg i orden en avtale om frakt til en hyggelig pris, og fikk sendt avgårde bestillinger.

Handlelisten:
- 5" fjærer
- justerbare "big bore" støtdempere (45 mm)
- justebare linkarmer bak, øvre og nedre
- justerbare panhard stag
- stabilisator stag disconects
- tilpassede bremseslanger
- radiusarmer forran, senket 5"
- styredemper
- ARB airlocker til framaksling
- reduksjonsgir til transfer
- nye støtfangere, ARB
- snorkel

Tror jeg fikk med det meste da... Og etter LAAANG ventetid med forsinkede båter, storm over Skagerak, julestengt hos Tollvesenet, kunne jeg endelig hente ut sakene andre nyttårsdag. Kjørte sporenreks til mekkebua og tok en uke ferie fra jobb!

IMG_9716.JPG

Det ble helt full bil. Når truck'en kom kjørende med pallen, trodde jeg aldri at jeg skulle få plass. Men etter å ha pakket ut og spredd alle delene utover parkeringsplassen på Kongshavna, viste det seg at det heldigvis var mye luft og embalasje. Vinsj-fangeren forran gikk inn med 1 cm margin. Pjuh. Hadde vært litt tung å ha på taket... Og ja, det er hjul på bilen, den er bare litt lav ennå.

Endelig klar for å lage bil!
Sist endret av Globetrotter den 26/04/2010, 23:00, endret 3 ganger.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 03:58

Første punkt er å løfte bilen opp der en slik bil hører hjemme: minst 3 tommer over butikk-høyde. Begynner med bakenden.

Opp på bukker, av med gammelt rusk som dempere, fjærer, linkarmer og stabstag. Panhard-staget får stå litt til.

IMG_9729.JPG

Nye linkarmer er på plass.

IMG_9730.JPG

Deretter nye fjærer og dempere.

IMG_9732.JPG

Og fra en annen vinkel, og med ny og lengre bremseslange. Stålomspunnede, selvfølgelig..

IMG_9735.JPG

Nye hjul på plass, handlet gjennom Roger hos Scania i Tønsberg. Ser nesten litt smått ut fra denne vinkelen (denne også.. :) ) Må kanskje gjøre noe med det etterhvert.
Sist endret av Globetrotter den 15/01/2009, 06:44, endret 3 ganger.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 04:27

Samme prosedyre forran.

Det vil si nesten... Det meste kom i fra hverandre uten store protester, men boltene som fester akslingen til radiusarmene satt noe innforjæ... fast! (ja, Roger, husker dette til neste gang... takk for tipset :wink: ) Etter å ha stått og slått litt, ringte jeg til Nissan for å finne ut at de koster 17,60 kr per stk, pluss mva, og kunne leveres dagen etter kl 12 (de lå på lager i Sverige, og dette er på nordvestlandet!). Skulle ikke ha noe i frakt heller. Ble nesten litt imponert...

I alle fall! Weiter!

IMG_9751.JPG

Frem med vinkelsliper for å få ut de nevnte boltene. Kappet mellom caster platene med tynn skive.

IMG_9754.JPG

...og på med nye armer. Disse er senket med 5", tilsvarende endringen på fjærene. I tillegg skulle de bygge 13 mm frem i forhold til de originale, noe jeg ikke får til å stemme. Armen er jo lengre da den bygger ned, men hjulet kommer ikke lengre frem i ny "nøytral" posisjon. Etter litt filosofering ble dette løst ved å dreie et par spacere. 12 mm. Får holde i første omgang.
IMG_9752.JPG


IMG_9762.JPG

Skviset inn nye fjærer, satt på støtdemperne, og på med hjul.

Straks klar for litt justering og annet småmikk.
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 05:21

Som nevnt innledningsvis bestilte jeg justerbare panhard stag, samt stabstag disconectors i tilpasset lengde til hevingen. Panhardstaget bak var greit. Så begynner moroa...
- Må inrømme at jeg hadde forventet også et komplett fremre panhardstag. Dette bestod kun av den ene enden med justering. Ikke noen krise, men litt uventet. Det innebærer at man må offre det originale for å sveise sammen med det nye.
- Stabstag innfesting i nye radiusarmer er ikke identiske med de "norske". Ny innfesting må lages.
- Dog-bones bak passer ikke. På min Patrol er det kuleledd nede og pin oppe. Finnes kanskje flere varianter? På de australske ser det ut til å være kuleledd i begge ender.

IMG_9809.JPG

Nytt og gammelt. Synd med de fine til venstre som ikke passer, men en ny pin kan jo ikke være så vanskelig å lage..?

Men det er vel bare å brette opp ermene og begynne!

IMG_9764.JPG

Nytt justerbart panhard stag, ihvert fall et halvt. Det har forøvrig slått meg at de kanskje rett og slett ikke har hatt "aksling-ende" til Patrol med venstre ratt. Mener å huske at Bjørn-Erik her på forumet for en tid tilbake fant ut at disse ikke var like.

IMG_9763.JPG

Kapper original staget slik at det nye skal kunne justeres til original lengde om behov.

IMG_9766.JPG

Vanskelig å se hva som skjer her, men sveisebilder er stilige. Tittel: "...et panhard stag blir til..."

IMG_9775.JPG

Og slik ser det ut når det er montert.

IMG_9790.JPG

Ny styredemper må også på plass. Greit med noe litt hvassere enn originalen for å holde styr på store sko. En annen liten skuffelse her var å finne ut at styrestaget ikke var justerbart? Hva f... er det?!?! Etter en liten telefon til Nissan viser det seg at dette var standard før, men at det nå ikke lenger er å få tak i som originaldel. Selv når du bestiller til eldre modeller får du et som er sveiset i begge ender. Lar den være som den er nå, men regner med å gjøre noe med dette ved første anledning. Kan bruke return-to-center funksjonaliteten til den nye styredemperen til å kompansere med tanke på selvoppretting, etc., men dette er ikke en holdbar løsning. Er det forresten noen som vet om det finnes en "senket" pitman arm å få tak i til Patrol?

IMG_9806.JPG

Begynner å se klart ut... Den observante leser har muligens lagt merke til noen pussige bolter på radiusarmene. Måtte sette i noe rusk mens jeg ventet på de nye boltene fra Nissan :) Ser ikke slik ut idag!

IMG_9807.JPG

Ser ikke ut som de har prioritert bolt hull for diverse ledningsfester på de nye radiusarmene for gjenbruk av originale fester, men alternative løsninger funker nok like bra.
Sist endret av Globetrotter den 27/03/2009, 18:49, endret 3 ganger.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 05:59

Skal vi se...
Gjenstår litt justering bak, samt modifisering av stab-stag før det er klart for prøvetur.

IMG_9779.JPG

Nytt panhardstag montert bak, og akslingen sentrert. Ny innfesting til lastballanseringsventil fulgte også med, og er synlig over diff'en.

IMG_9827.JPG

Dette er litt nye deler for å justere ned stab-stak bak. Har lite lyst til å miste muligheten for frakobling fra kupèen, så jeg har laget en brakett som senker hudraulikk-sylinderen ca 120 mm ned. Forlenget den originale dog-bone'en med tilsvarende på motsatt side. Ser ut til å fungere bra, men har ikke fått testet all verden ennå.

IMG_9835.JPG

Her også påmontert og med tectyl. Har "rettet ut" litt av bøy'en på røret på sylinderen, men ennå er slangen litt stram. Om dette ikke trekker seg for mye bakover ved utflex skal det funke bra, men ser det ikke som helt usansynlig at jeg plutselig må forlenge denne...

IMG_9738.JPG

En annen detalj som dukket opp var dette... Mellomakslinen ligger VELDIG nærme en travers på rammen. Heldigvis er det slik at alle problemer har en løsning! Og vips så det slik ut... :)

IMG_9757.JPG
Sist endret av Globetrotter den 30/09/2009, 21:35, endret 2 ganger.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 07:11

Og da er vel runde en så godt som over, og Patrolen er klar for prøvetur!

IMG_9759.JPG
IMG_9786.JPG


Mistenker at fjærene bak er litt mer "heavy duty" enn jeg har bedt om. De er i hvert fall ikke lavere enn 5" for å si det slik! Får se hva som skjer når jeg begynner å montere på mer utstyr. Setter seg sikkert litt :)

Fortsettelse følger..
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg colormax » 15/01/2009, 09:16

Hei du dette var da en kjempe jobb som er gjort med denne bilen. gøy du legger ut så mye bra bilder og forklatinger. blir veldig gøy å se hvordan dette fungerer i praksis. prøv å legg inn litt godt med last baki bilen , så vil fjærene mest sansynlig bli litt smidigere etter vært. det er i kke altid vi og de på andre siden av dammen er helt enig i hvordan fjæringen bør virke.. men dette ser veldig bra og spennende ut :dance: :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Bjørn-Erik » 15/01/2009, 11:08

Hei :hand:
Dette ser bra ut, kommer til å fungere meget bra,
også kommer du til å få noe som de fleste heva Patroler ikke har.., nemlig flex foran :dance:
Har samme drop Lenk-armer, Panhard-stag etc.etc på min også inkl. justerbart styrestag/paralellstag og Panhardstag til venstrestyrt bil 8)
både Tough Dog, Snake Racing og Superior Engineering har disse stagene, (må bare huske å bestille til LHD-car når du skal ha Panhard-stag :doh: )
kommer til å legge ut nye bilder av disse i garasjen min etterhvert...
Mvh.
Bjørn-Erik
Bjørn-Erik

Grøftas Konge
 
Innlegg: 449
Registrert: 16/10/2007, 11:04

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg stensth » 15/01/2009, 11:24

:clap: :clap: :clap: :clap:

Ser mycket bra ut.
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg stensth » 15/01/2009, 11:41

Bjørn-Erik skrev:Hei :hand:
Dette ser bra ut, kommer til å fungere meget bra,
også kommer du til å få noe som de fleste heva Patroler ikke har.., nemlig flex foran :dance:
Har samme drop Lenk-armer, Panhard-stag etc.etc på min også inkl. justerbart styrestag/paralellstag og Panhardstag til venstrestyrt bil 8)
både Tough Dog, Snake Racing og Superior Engineering har disse stagene, (må bare huske å bestille til LHD-car når du skal ha Panhard-stag :doh: )
kommer til å legge ut nye bilder av disse i garasjen min etterhvert...
Mvh.
Bjørn-Erik

Är det med hjälp av dom sänkta länkarmarna som gör att man får mera flex i fram?
Kör Y61 med för lite extraljus men snart på 44"
stensth

Advanced Driver
 
Innlegg: 1170
Registrert: 24/10/2008, 10:29
Bosted: Vinterbro

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg KLAA » 15/01/2009, 18:29

Ja det må jeg si.. ble virkelig flott den der. Morro å høre hvordan det oppsettet der virker etterhvert... de fleste andre her kjører med OME og er fornøyde med det. Men som sagt... gøy at andre prøver noe annet også :)
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

http://www.4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=563
*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge
 
Innlegg: 949
Registrert: 16/03/2008, 20:05
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg øystein » 15/01/2009, 18:50

:hand: Der ser veldig bra ut :dance: Sikker lurt å ta alt på en gang :!: Blir artig å hør hvordan det fungere :!: En ting til som jeg kunne tenkt meg å vite er hvor du kjøpt å pris lev norge :?:
DETTA GÅR FINT ELLER SÅ BRUKER VI KRAFT GANG ARM
øystein

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 426
Registrert: 17/11/2007, 10:30
Bosted: gausdal

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Bjørn-Erik » 15/01/2009, 19:17

stensth skrev:
Bjørn-Erik skrev:Hei :hand:
Dette ser bra ut, kommer til å fungere meget bra,
også kommer du til å få noe som de fleste heva Patroler ikke har.., nemlig flex foran :dance:
Har samme drop Lenk-armer, Panhard-stag etc.etc på min også inkl. justerbart styrestag/paralellstag og Panhardstag til venstrestyrt bil 8)
både Tough Dog, Snake Racing og Superior Engineering har disse stagene, (må bare huske å bestille til LHD-car når du skal ha Panhard-stag :doh: )
kommer til å legge ut nye bilder av disse i garasjen min etterhvert...
Mvh.
Bjørn-Erik

Är det med hjälp av dom sänkta länkarmarna som gör att man får mera flex i fram?

Hei :hand:
Stemmer det, de orginale lenkarmene blir stående i press nedover så du får ikke noe flex den veien + att foringene ikke er sentrert dermed ennå stivere..
Skal legge inn noen bilder i garasjen min så dere kan se forskjellen på org. lenkarmer og disse.. Og hvor feil caster vinkelen blir med org. armer v/heving..
Bjørn-Erik

Grøftas Konge
 
Innlegg: 449
Registrert: 16/10/2007, 11:04

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 19:47

Hei folkens! Takk for tilbakemeldinger.

Har kjørt bilen fra vestlandet og over fjellet til Oslo. Oppsettet fungerer meget, nesten overaskende, bra! Har dog ikke fått testet bilen mye i hastigheter mellom 65 og 85 km/t på grunn av en ENORM uabalanse i hjulsettet jeg har fått utlevert. Har nesten litt vanskelig for å forstå at de leverte det ut som det var. Det måtte jo ha slått ut på Richters skala på balanseringsmaskinen. I hvert fall i hektogram! Men regner egentlig med at med at dette er en grei sak å ordne. Har ikke hatt anledning til å snakke med de ennå.

Patrolen er stabil på alle måter, og med justerbare støtdempere kan bilen settes opp så den krenger mindre en originalt på asfaltkjøring. Har ikke turt meg på en skikkelig elg-test ennå, og jeg regner jo med at den ekstra høyden vil ha sitt å si.

Ellers virker det som om abs testen slår inn av og til under kjøring. Har hendt et par ganger før også, men på turen over fjellet skjedde dette stadig vekk. Mistenker at en ABS sensor reagerer på ristingen fra hjulene, men det vil jo vise seg fort.

stensth:
Når det gjelder senkede radiusarmer har jeg valgt dette av to hovedgrunner. Som Bjørn-Erik sier vil dette gi en bedre flex da det er en fysisk begrensning i hvor mye denne armen kan pendle da den er montert til rammen med en pin og ikke et øye. Ved 4-5" heving vil mye av (ut)flexen allerede være "brukt opp". En mer teoretisk øvelse sier også at pendelbuen til akslingen vil står i et bedre forhold til fjæringsveien når man senker armen.

Den andre grunnen til at jeg ville gå for en senket radiusarm er for å beholde geometrien i forstillingen i størst mulig grad. Med unntak av styrestaget blir alt annet likt som originalt, og "fikser" som asynkrone castor foringer og slikt kan unngås. Dette sammen med justerbare linkarmer bak gjør også at man beholder vinklene på pinjong og mellomakslinger, og man slipper da feks unna div spacing (transferkasse og mellomakslinger) når man løfter høyere enn 2-3 tommer. Det sistnevnte håper jeg også kan gi mindre vibrasjoner og støy i høyere hastigheter enn om jeg "bare" hadde løftet med fjærer på originale armer.
Sist endret av Globetrotter den 30/09/2009, 21:38, endret 3 ganger.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Globetrotters Y61 Patrol Prosjekt

Innlegg Globetrotter » 15/01/2009, 19:49

Nettopp, Bjørn-Erik. Kunne ikke sagt det bedre selv.. :lol: Brukte litt lang tid på den, så jeg så ikke at du allerede hadde svart.
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Neste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron