Godtfolk!
Som colormax har nevnt i et annet innlegg på forumet er det litt vel stille her om dagen. Regner med det betyr at alle sammen ligger ute under bilen og mekker (evt kjører) i det fine maiværet. Og om dette er tilfelle er det alltid fint med litt dokumentasjon for andre interesserte og Nissan-medsammensvorne. Ballen er herved kastet....
Og siden jeg oppfordrer, er det vel rett og rimelig at jeg bidrar litt selv også. Har siste tiden fått på plass et par ting og tang for komfort og fremkommelighet. Første post på programmet var å fikse et forlenget dog-bone som viste seg å ikke tåle belastningen, og løsningen var å modifisere et av de frakoblbare som fulgte med hevesettet. Dette passet i utgangspunktet ikke på vår norske utgave (såvidt jeg kunne skjønne i hvert fall..), så det ble kappet til passe lengde og og dreiet til en "pin/bolt-ende". Regner med at denne skal holde.

Ellers så har jeg omsider fått satt inn air locker'en i fremakslingen. Bestemte meg får å sette ut den jobben grunnet potensielle konsekvenser ved evt fu..up som følge av unøyaktighet. Har jo planer om at denne bilen skal kunne rulle en del tusen km uten umiddelbar tilgang på verksted. Montering utført av Bækken Offroad Service. Anbefales på det varmeste!
Har i denne sammenheng også lagt inn trykkluft i doningen, og denne er dimensjonert for å kunne håndtere både locker, dekkfylling og evt "små-og-søte" luftverktøy. Det aller siste punktet er mest for utprøving, men med en 20 liter (2x10) tank, og vel 100 psi, kjører jeg faktisk muttertrekker sånn rimelig greit. Helt som på verktstedet er det selvfølgelig ikke. Har anskaffet en Warn SLI til formålet - stor jævel som bråker værre.

Monteringen av selve kompressoren er midlertidig, da jeg ser for meg litt modifisering av lasterom utover sommeren. Luftankene er ennå ikke på plass, da det står igjen et par avklaringer på plassering. Blir fort litt trangt når man også tenker å sette av litt plass til ekstra fuel tank, og disse luftankene kommer ikke akkurat i et variert utvalg... De jeg prøver å få plassert nå er Warn's "hot dog" på 2,5 gallon (ca 10 liter, ca 55cm lang, 15-16 cm Ø).
Luftslanger er lagt langs hele skuta, med standard uttak i motorrom og bakerst i lasterom. Trykkluftsolenoiden til lockeren er montert på torpedoveggen. På bildene under ser man også batterikabel som nå benyttes for kompressor, men som egentlig er tiltenkt et gel batteri bak.


Dette får være kjapp oppdatering for nå, men har selvfølgelig et par andre prosjekter på gang også. Kommer etterhvert!
GT