Turtall spinner ved akselerasjon

Turtall spinner ved akselerasjon

Innlegg Gudbransdølen » 25/01/2010, 17:14

Hei,
har nylig kjøpt en 2003, 2,2 TDi X-trail. Bilen har en seks trinns manuell girkasse.
Under akselerasjon merker jeg at turtallet går høyere enn en hva hastigheten gjør, omtrent som at clutchen spinner. Bilen kommer riktignok raskt etter. Har tidligere kjørt biler med utslitt clutch, og man har på en måte samme hendelse.
Greia er at bilen har en helt ny clutch (oppga i alle fall selger).

Jeg har inntrykk av at dette er kraftoverføring til bakhjulene, og derfor henter den den mer kraft fra motoren, luringen... Men jeg ønsker å få dette bekreftet. Gjør din X-Trail med manuell kasse det samme?

På forhånd mange takk for svar!
Gudbransdølen

Nissan4x4 fan

Re: Turtall spinner ved akselerasjon

Innlegg patrol for life » 26/01/2010, 00:56

dette må jo bare være cluchjen.
hvis rpm øker men hastigheten blir den samme, så kan det ikke være noe annet.
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Gudbransdølen » 26/01/2010, 12:40

Det var hva jeg fryktet, men håpa på en annen sannhet da clutchen skal være helt ny. Håper jeg ikke har blitt lurt av selger, må i alle fall forsøke å få noe refundert.

Uansett, takk for svar!
Gudbransdølen

Nissan4x4 fan

Innlegg KLAA » 26/01/2010, 17:52

Hvis selger påstår at cluchen er ny, så bør det jo iallefall gå på delereklamasjon.
X-1983 Toyota Hilux 2.0 bensin på 35" (offroadbil)
X-1994 Nissan Patrol 2,8 GR SLX varebil 31"
X-1985 Toyota LandCruiser lj70 2,4 td (Prosjekt som aldri ble ferdig)
x-1994 Patrol Y60 GR SLX 37"
x-1977 Volvo c303
1990 Jeep Cherokee 4.0 Limited

*Kenneth*
KLAA

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Gudbransdølen » 26/01/2010, 23:26

Takk for svar.
Kjørte et lengre stykke i dag, og merker at når clutchen blir varm, slurer den ikke lenger.
Når den er kald, slurer/glipper den og det lukter svidd når jeg tar bilen videre. Dette skjedde to ganger tidligere i dag. Men så endte jeg opp med å kjøre et lengre stykke, og da ble den fast og fin.

Er det noe som heter innkjøring av clutch? Høres tvilsomt ut...
Tror jeg skal ta med bilen på verksted å få en tilstandsrapport, for evt. å klage via .

Syns det er litt pussig da den "fastner til" etterhvert.

Skal holde dere oppdatert.
Gudbransdølen

Nissan4x4 fan

Innlegg Gudbransdølen » 27/01/2010, 22:18

Clutchen på X-Trails kan virke underdimensjonert. I alle fall i følge en del erfaringer delt på det australske X-Trail forumet: http://www.runboard.com/baustralianxtrail.f38.t124074
Summa sumarum; flere bytter fra standard clutch og "flywheel" (på norsk, "svinghjul?") til Xtreme/konkurranseclutcher som skal tåle mer juling før de må skiftes igjen. Jeg har ikke peil, men det var i alle fall slik jeg tolket det.

Besøker Birger N. Haug i morgen, så får vi høre hva de sier.
Gudbransdølen

Nissan4x4 fan

Innlegg Gudbransdølen » 28/01/2010, 14:03

Kjøretur med personal fra verkstedet til Nissan/Birger N. Haug, Oslo:
Han prøvde clutchen, med håndbrekket på. Kvalte da motoren. Han sa clutchen virket helt fin. Jeg bannet, å forklarte at jeg merker det best på motorveien, under akselerasjon. Off we went to the highway... Det tok ikke lang tid før han var helt enig med meg; turtall spinner, clutchen er gåen og må skiftes.
Han reagerte riktignok også på at bremseskivene var litt ujevne. Da jeg tidligere hadde konfrontert selger med dette, sa han at dette skyldtes feil balansering av hjulene. Jeg var skeptisk men kjøpte forklaringen. Tar det for gitt at folk snakker sant.

Kostnader: For ny clutch, ca. 15.000,- ink. mva og arbeid. Nye bremseskiver og klosser foran, rett i overkant av 5.000,-. Nå venter jeg på svar fra selger om han ønsker å dekke dsse kostnadene, og evt. på hvilket verksted.
Merk, bilen var solgt med ny clutch for en drøy uke siden. Bremsene var i følge selger helt fine.

Krysser fingra...
Gudbransdølen

Nissan4x4 fan

Returner til X-Trail

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester