Scout Patrol » 05/10/2012, 15:13
Da har jeg endelig kommet til bunns i saken - og det viser seg at det faktisk er dekkene som er problemet. Tok i forrige uke med bilen til Haslestad Gummiservice på Revetal etter anbefaling om at her har de erfaring og yter god service. De sjekket først over dekka og viste meg at 2 av dem var noe "trappeslitt" - deretter demonterte de alle hjula, og kjørte en ekstra nøye avbalansering på alle 4, ettersom 2 andre versksted allerede mente å ha avbalensert bra. De fant noen avvik, og vektet dem opp - og monterte igjen dekkene på bilen, med de 2 trappeslitte dekka bak. Jeg testet bilen, og skjelvingen var helt uforandret. Daglig leder ved verkstedet ble med på en prøvetur og var helt enig. Vi demonterte igjen, og testet et annet sett med Patrol-hjul som sto på dekkhotellet. Nå ble bilen som den skal - null skjelving. Det viser seg altså at selv om hjula avbalanseres og ser bra ut i trommel, kan man få problemer. Trolig har mine dekk små variasjoner i gummien som gjør at de ikke er helt runde - dette kan man "balansere" bort med lodd, men hjula blir ikke rundere av den grunn, og da får man denne effekten som altså kommer og går - etter en sving har hjulene i yttersvingen gått litt lenger enn de andre, sånn at noen ganger utlignes vibrasjonene, andre ganger forsterker de hverandre. Men men - nå har jeg uansett fått på ett sett vinterdekk som jeg ikke er veldig fornøyd med, men de skjelver i alle fall ikke - så skal jeg spandere på meg et skikkelig sett med kvalitetssommerdekk til våren.