[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
4x4norway.no • Se på emne - Skjelving i rattet på en Y61

Skjelving i rattet på en Y61



Re: Skjelving i rattet på en Y61

Innlegg Scout Patrol » 21/09/2012, 13:38

Ok - takk for tips. Litt usikker på hva du mener med "foringene" og "radiusarmene" - fint om du spesifiserer. Jeg er ikke særlig bilkyndig, men får hjelp av svigerfar siom er mekaniker. Å fjeren chims blir i drøyeste laget for meg, men min erfarne svigerfar var veldig fornøyd med motstanden som ble da vi monterte knokkelhusene etter overhaling. Men jeg har bestilt nye endeledd til styrestaget. Endeledda på paralellstager var bra. Etter skifte av endeledd skal jeg justere spissinga på nytt, og så ta med bilen til noen som har skikkelig erfaring med dekk ( ikke en av de nye cow-boyene ) i bransjen, og få de til å sjekke grundig dekk og felger. Jeg er så glad i denne bilen, men denne rattskjelvingen er så jæ.... irriterende - kanskje spesielt for meg som kjører mest langkjøring med den. Til sommeren skal vi trekke vogn til Italia med den - dvs at dersom jeg ikke har fikset dette før sommerferien, må jeg kjøpe noe annet.
Scout Patrol

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 10
Registrert: 03/04/2012, 15:45

Re: Skjelving i rattet på en Y61

Innlegg Scout Patrol » 05/10/2012, 15:13

Da har jeg endelig kommet til bunns i saken - og det viser seg at det faktisk er dekkene som er problemet. Tok i forrige uke med bilen til Haslestad Gummiservice på Revetal etter anbefaling om at her har de erfaring og yter god service. De sjekket først over dekka og viste meg at 2 av dem var noe "trappeslitt" - deretter demonterte de alle hjula, og kjørte en ekstra nøye avbalansering på alle 4, ettersom 2 andre versksted allerede mente å ha avbalensert bra. De fant noen avvik, og vektet dem opp - og monterte igjen dekkene på bilen, med de 2 trappeslitte dekka bak. Jeg testet bilen, og skjelvingen var helt uforandret. Daglig leder ved verkstedet ble med på en prøvetur og var helt enig. Vi demonterte igjen, og testet et annet sett med Patrol-hjul som sto på dekkhotellet. Nå ble bilen som den skal - null skjelving. Det viser seg altså at selv om hjula avbalanseres og ser bra ut i trommel, kan man få problemer. Trolig har mine dekk små variasjoner i gummien som gjør at de ikke er helt runde - dette kan man "balansere" bort med lodd, men hjula blir ikke rundere av den grunn, og da får man denne effekten som altså kommer og går - etter en sving har hjulene i yttersvingen gått litt lenger enn de andre, sånn at noen ganger utlignes vibrasjonene, andre ganger forsterker de hverandre. Men men - nå har jeg uansett fått på ett sett vinterdekk som jeg ikke er veldig fornøyd med, men de skjelver i alle fall ikke - så skal jeg spandere på meg et skikkelig sett med kvalitetssommerdekk til våren.
Scout Patrol

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 10
Registrert: 03/04/2012, 15:45

Re: Skjelving i rattet på en Y61

Innlegg fullgass » 06/10/2012, 00:45

Nettopp fjernet ristingen/woblingen i rattet på min y60. var ørlite slark i foringene på panhard staget som var skyld i problemet.
fullgass

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 46
Registrert: 01/02/2010, 19:09
Bosted: elverum

Re: Skjelving i rattet på en Y61

Innlegg colormax » 15/10/2012, 00:57

Har en del ny styredempere om noen trenger 97616000
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Forrige

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester